Nieuws
Now Reading
Uit Nu! • “Zoek het woord ‘episch’ op in het woordenboek en vind Burnin’ Rubber 5 van Xform”
0

Uit Nu! • “Zoek het woord ‘episch’ op in het woordenboek en vind Burnin’ Rubber 5 van Xform”

by Eric Bartelson26 april, 2013

Xform is één van de meest productieve studio’s van Nederland. Dat weten we nu zo langzamerhand wel. In een moordend tempo poept de Utrechtse studio de ene 3D browser game na de andere 3D browser game uit, zonder kwaliteit en fun uit het oog te verliezen. Maar in hun wereld van gestroomlijnde productieprocessen en efficiënte tijdschema’s, blijft er altijd ruimte voor hun meest geliefde spel, Burnin’ Rubber.

Burnin’ Rubber is inmiddels toe aan deel 5 en Xform is helemaal los gegaan op het design. Meer dan een jaar heeft het development geduurd – tussen al die andere games door – en de cijfers zijn dan ook indrukwekkend. Bedenk goed dat we het hier hebben over een gratis te spelen browser game. 37 levels, met vijf eindbazen. Vijftig verschillende auto’s en een paard. Allemaal te customizen met nieuwe kleurtjes en -veel belangrijker nog- wapens, heul veel wapens. De eindbaas is beeldvullend en bevat een leuke knipoog naar Mass Effect. Benieuwd? Speel de game dan hier. Na de klik bewegend beeld en de bron van het citaat uit de kop.

We spraken de Xform bazen Pieter Albers en Diederik Groesbeek op het Festival of Games en zij wisten dit keer écht zeker dat Burnin’ Rubber 5 de beste game is die ze ooit hebben gemaakt. “Burnin’ Rubber 5 gaat de geschiedenisboeken in als de meest epische game ooit gemaakt in Nederland”, aldus Albers. “En daar blijft het de komende 200 jaar wel staan”, vult Groesbeek aan. “300”, zeggen ze uiteindelijk in koor. Ze hebben inmiddels een mailtje gestuurd naar Van Dale, makers van woordenboeken. ‘Zoek het woord ‘episch’ op in het woordenboek en vind Burnin’ Rubber 5 van Xform’ staat in dat mailtje. Of het in de volgende druk wordt doorgevoerd is nog onduidelijk.

BR5Screen17

BR5Screen08

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.