Nieuws
Now Reading
Nieuws • Vlambeer: “Wij negeren de meeste klonen”
0

Nieuws • Vlambeer: “Wij negeren de meeste klonen”

by Matthijs Dierckx23 april, 2013

Flinke ophef, gisteren, over alwéér een gekloonde Vlambeer-game. SkyFar is een letterlijke, zij het knullige kopie van Luftrauser en staat momenteel voor 89 eurocent in de AppStore. Daar stond het echter al een tijdje, zonder dat iemand daar aandacht aan schonk. En SkyFar is niet de enige, volgens Vlambeer. In het kader van “daar gáán we weer” sprak Control kort met Rami Ismail.

Al sinds de GDC zijn er berichten over SkyFar, hadden jullie wellicht de hoop dat niemand het zou oppikken dit keer zodat het niet een echte story zou worden?
“Ja. Dat doen we altijd met klonen — er zijn er tientallen van onze games, maar ze zijn meestal gratis en slordig en dan vinden we het niet nodig er een verhaal van te maken. [Dat verandert als] de game volledig commercieel wordt uitgebracht. Dan wordt het uit zichzelf een verhaal en dan verdedigen wij ons ook.” (SkyFar stond in eerste instantie gratis in de AppStore.)

De huidige ‘affaire’ laat zich moeilijk vergelijken met het Ninja Fishing-verhaal. Toen was er sprake van een zeer professionele kloon, die een hit werd en uiteindelijk meer dan een miljoen euro ophaalde voor de ‘culprits’. Met SkyFar is dit uitgesloten. Ismail: “SkyFar is minder professioneel, wat het inderdaad makkelijker maakt.”

Ander verschil: Vlambeer heeft geen Luftrausers voor touch in de planning, maakt dat het wellicht wat minder pijnlijk?
“Nee, dat maakt het niet minder pijnlijk — dat maakt het juist pijnlijker. Omdat wij geen plannen hebben vinden veel mensen het ‘OK’, maar zo eigenen zij zich wel het idee toe voordat wij dat kunnen. Na launch zouden we geen bezwaar hebben.”

Meer achtergrond is te lezen bij ondermeer Toucharcade en het uitstekende Polygon.com

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.