Nieuws
Now Reading
Reportage • Applied Gamesstudio’s over kansen in 2013: “Buitenland haalt Nederlands niveau niet”
0

Reportage • Applied Gamesstudio’s over kansen in 2013: “Buitenland haalt Nederlands niveau niet”

by Eric Bartelson22 april, 2013

Nederlandse studio’s zien groeikansen, maar niet als we achterover leunen. “Wij hebben serious games die werken, het buitenland heeft de schaalgrootte.” Vertigo Games, E-Semble, Little Chicken, Ranj, IJsfontein, VStep en MCW Studio’s over de trends in serious games.

Vertigo Games • Richard Stitselaar – CEO

Vertigo_richardWaar liggen de de grootste kansen?
“Overal waar serious games van meerwaarde zijn wat ons betreft. Wij hebben het gevoel dat we pas aan het begin staan van wat het potentieel van serious games is. Technisch is nog zoveel meer mogelijk en ook inhoudelijk beginnen veel organisaties nu pas aan het idee te wennen.”

Wat is de positie van Nederland?
“Het lijkt erop dat we sterk staan ten opzichte van het buitenland, maar laat dit niet een excuus zijn om op onze lauweren te rusten. Nu hebben we een kans om echt iets neer te zetten en die moeten we niet laten waaien.”

Waar zijn jullie nu mee bezig?
“Een simulatie voor de binnenlandse veiligheidsdiensten en een game voor managementvraagstukken. Beide projecten maken we in een realistische 3D stijl, waarbij we extra nadruk leggen op interface en gebruiksgemak. Echt onze nieuwe stokpaardjes.”

Wat kunnen we verwachten in 2013?
“We zijn altijd op zoek naar innovaties waarmee we sneller, leuker, mooier, groter kunnen dan voorheen. We proberen de lat steeds hoger te leggen voor onszelf en 2013 wordt hierop geen uitzondering.”

E-Semble • Martijn Boosman – Director Sales & Business Strategy

Esemble_Martijn BoosmanWaar liggen de de grootste kansen?
“Serious games die schaalbaar zijn en door de eindgebruiker op verschillende manieren kunnen worden ingezet hebben de toekomst. Steeds verdere uitbouw van klassieke leermethoden en middelen naar het gebruik van serious games met behulp van simulatoren”

Hoe doet Nederland het ten opzichte van het buitenland?
“Nederland blijft internationaal koploper op serious games gebied. Economische en Buitenlandse Zaken ondersteunen de Nederlandse innovatieve industrie al sterk, zeker in vergelijking met sommige andere landen. Meer inzet in de hulpverleningskolommen zou onze positie nog sterker maken.”

Waar zijn jullie nu mee bezig?
“We zijn in een internationaal samenwerkingsverband bezig met de ontwikkeling van specifieke incidenttypen in XVR zoals natuurbranden. Ook leveren wij het simulatieplatform voor het Europese project “CRISIS”, voor de training van hulpverleners op de vliegvelden van Lissabon en Reykjavik en van de Britse transportpolitie.”

Wat kunnen we verwachten van jullie in 2013?
“Verdere uitbouw van onze marktpositie in West- en Midden-Europa door XVR verder te ontwikkelen op het Unity platform. In 2013 introduceren we de XVR SmartScenario logica. Hiermee kunnen gebruikers zelf geavanceerde, automatische scenario’s bouwen zonder de controle te verliezen.”

Little Chicken • Michiel Sala – Commercieel directeur

LITTLE CHICKEN_Michiel SalaWaar liggen de grootste kansen?
“Applied games brengen echt verandering in het leven van de speler. Op het gebied van gezondheid of educatie of een ander aspect van het dagelijks leven, het gaat om high impact. Games die relevant zijn in je dagelijks leven en je gedrag positief beïnvloeden zijn veel krachtiger dan alleen entertainment games. Ontwikkelaars moeten echt verder kijken dan alleen maar het creëren van creatief IP.”

Waar missen we applied gaming nog?
“Overal waar een vraagstuk ligt dat we kunnen vangen in een spelsysteem en waar de motiverende factor van games een gedragsverandering teweeg kan brengen.”

Hoe verbeter je de internationale positie van de Nederlandse industrie?
“Aanwezig zijn op die plekken waar internationale uitgevers van applied games inkopen. Voor mij is dat op korte termijn SXSW Austin en de Buchmesse. Juist geen specialistische gamebeurzen dus, maar plekken waar bijzondere samenwerkingsverbanden worden gesmeed.”

Waar zijn jullie nu mee bezig?
“We rollen het spel voor blinden De Ontdekker uit in het buitenland en werken verder aan CRAFT Mechatronica. Ook maken we nu AMC Airway management, een quizgame voor anesthesisten in opleiding voor AMC in AMsterdam.”

Wat kunnen we verwachten van jullie in 2013?
“We hebben heel veel projecten op stapel staan. Twee grote gamificationprojecten bijvoorbeeld waar we loyaliteit aan gameplay koppelen. Ook komt onze OneBigGame eindelijk uit en focussen we sterk op mobiel.”

Vstep • Frank Dolmans – CMO

fdvWaar liggen de komende tijd de grootste kansen?
“We merken dat er meer en meer bewustwording ontstaat binnen de traditionele publieke veiligheidssector over de voordelen van virtuele trainingen als aanvulling op de praktijktraining.”

Waar zijn jullie nu mee bezig?
“De focus binnen VSTEP ligt vooral op onze core producten, de RescueSim virtuele incidententraining en onze NAUTIS maritieme simulatorenlijn. Na het behalen van het DNV kwaliteitscertificaat voor NAUTIS (een verplichte certificatie binnen de maritieme wereld die slechts een handvol simulatorleveranciers wereldwijd hebben behaald) hebben we enkele grote bestellingen binnengehaald en is NAUTIS wereldwijd aan een snelle groei bezig. Wat RescueSim betreft hebben we onlangs het Schipholproject opgeleverd.”

Wat kunnen we verwachten van jullie in 2013?
“Verdere ontwikkelingen aan RescueSim en NAUTIS en een blijvende opschaling van de sales- en supportafdeling om aan de stijgende vraag van deze producten te kunnen voldoen.”

Ranj Serious Games • Albert-Jan Pomper – COO

RANJ_Albert-JanWaar moeten we serious games inzetten?
“Gedragsverandering is goed te bewerkstelligen door middel van games. Onder gedragsverandering valt bijvoorbeeld het wijzigen van eetpatronen, om overgewicht terug te brengen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is gedragsverandering een belangrijke basis voor games die in het bedrijfsleven voor training worden ingezet.”

Hoe staan we er internationaal voor?
“In de meeste landen waar we komen zien we dat Nederland inhoudelijk behoorlijk voorop loopt. Wij hebben praktische voorbeelden van serious games die werken. Om onze positie te verbeteren moeten we de wereld laten zien wat we in huis hebben. De schaalgrootte in Nederland is klein. In bijvoorbeeld Amerika is de schaal veel groter. Onze games zijn beter, maar zij hebben een groter bereik. Nederlandse multinationals gebruiken serious gaming nog te weinig om in het buitenland mee aan de slag te gaan. Philips en Shell beginnen er langzaam mee en daar moeten wij aansluiting bij zoeken. Dat geeft een goede wisselwerking, omdat we echt wat voor elkaar kunnen betekenen.”

Waar liggen de komende tijd de grootste kansen?
“Multinationals zijn games als vast onderdeel in hun e-learning portfolio aan het opnemen. Grote buitenlandse bedrijven, als Siemens hebben duizenden trainingen die ze gebruiken en games spelen daar een steeds grotere rol in.”

Waar zijn jullie nu mee bezig?
“Op dit moment zijn we betrokken bij klinische tests voor Project ADHD en Juf in a Box. Als die verbeteringen aantonen, is er wetenschappelijk bewijsmateriaal van het nut van serious games. Met dat bewijs is de boodschap makkelijker over te brengen en neemt serious gaming de komende jaren een vlucht.”

Wat kunnen we verwachten van jullie in 2013?
“We zijn in Duitsland, Azië en Amerika verschillende grote projecten aan het opstarten. Er zijn in die landen wel bedrijven die serious games maken, maar zij halen het Nederlandse niveau niet en daar springen wij op in.”

IJsfontein • Evert Hoogendoorn – Strateeg

IJsfontein_EvertWaar liggen de grootste kansen?
“De gezondheidszorg was de afgelopen jaren natuurlijk een groeimarkt en dat zal voorlopig ook nog wel zo blijven. Wat de volgende markt wordt is altijd moeilijk te voorspellen. De komende groei komt voort uit degelijk onderzoek en validatie van de effecten van serious games. Als we hard kunnen maken wat er werkt, waarom het werkt en wat de resultaten zijn, maakt het niet heel veel meer uit voor welke branche je games maakt.”

Wat is onontgonnen gebied?
“Onderwijs. IJsfontein werkt al lang samen met een paar educatieve uitgeverijen en daar komen mooie resultaten uit, maar daar buiten zie ik heel weinig gebeuren in die markt.”

Wat is de positie van Nederland?
“Op het gebied van serious games staan we er goed voor. Er is een algemene cultuur waarin de ontwikkelaars nauw samenwerken met hun opdrachtgevers. Dat maakt de games beter. Om onze positie uit te bouwen hebben we meer samenwerking nodig tussen opleidingen en industrie. Serious games vragen een ander soort gamdesign dan entertainment. Verder blijven werken aan nieuwe business modellen, vergroten van het afzetgebied en het leveren van diensten in plaats van producten. Een proces van de lange adem.

Waar zijn jullie nu mee bezig?
Op dit moment zijn we hard aan het werk aan een volgend deel van de ABCDEsim, voor huisartsen. Ook maken we een iPad game voor pre-schoolers bij de animatieserie De Tumblies.

Wat kunnen we verwachten van jullie in 2013?
“Nieuwe games, veelal in de zorg, maar ook bij telecom bedrijven en financiële instellingen. Het meeste wat wij maken is gericht op interne lancering bij de opdrachtgever. Voor het komend jaar staan er wat meer games in de planning die breder gelanceerd worden.”

MCW Studio’s • Martin van den Berg – Directeur

Waar liggen de de grootste kansen?
Bij grootschalige opleidingstrajecten, publiekscommunicatie, musea en simulaties.

Waar zijn jullie nu mee bezig?
Onze opdrachtenportefeuille loopt gelukkig bijna over! Enkele relevante projecten:

  • Serious games voor afasie patiënten in opdracht van Stichting Afasie Nederland
  • Uiteenlopende animaties en presentaties voor Shell
  • Websites voor Stichting Lezen en Schrijven – Taal voor het Leven
  • Beursfilms Toshiba
  • Multimedia applicaties Vlaardingen wonen
  • Intro’s en bumpers voor trainingsvideo’s Rail Infra Opleidingen
  • Multimedia applicaties voor Europese Commissie over gezondheid, energy, transport

Wat kunnen we verwachten van jullie in 2013?
MCW groeit hard op dit moment. Het lijkt alsof de crisis het kaf van het koren begint te scheiden en dat echte kwaliteit en creativiteit gewaardeerd wordt. Veel mooie opdrachtgevers vinden ons (weer / nog steeds). Wij zullen sterk blijven focussen op een totale aanpak van multimedia. Serious gaming is daar een onderdeel van, maar wij zien dat niet als een magisch toverwoord. Wij denken altijd vanuit het doel en de beste weg daar naartoe. Omdat wij zeer veel verschillende disciplines (studio’s) in huis hebben, kunnen we vrij denken in oplossingen. Dit leidt tot verrassende, maar ook gedegen producties.


Dit artikel is ook te lezen in Control #33

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.