Nieuws
Now Reading
Interview • Artist Jesse van Dijk stapte over van Guerrilla naar Bungie: “Amerikanen maken langere dagen”
0

Interview • Artist Jesse van Dijk stapte over van Guerrilla naar Bungie: “Amerikanen maken langere dagen”

by Eric Bartelson22 april, 2013

Globetrotters afl.1 • Nederlandse developers zitten over de hele wereld. In deze rubriek laten we ze aan het woord over gamedevelopment in andere landen. Hoe ervaren ze het werk hier ver, ver vandaan?

Jesse van Dijk stapte vorig jaar over naar Bungie, makers van Halo en tegenwoordig werkend aan het nieuwe IP Destiny. Van Dijk werkte als concept artist bij Guerrilla Games, maar voelde wel voor een buitenlands avontuur toen hij werd gevraagd.

Hoe is de overstap naar Bungie bevallen?
“Tot nu toe bevalt het me prima. Ik had het bij Guerrilla ook naar mijn zin, maar toen Bungie mij vroeg om naar Amerika te komen, kon ik dat gewoon niet weigeren. Het werk is gaaf, maar daar twijfelde ik eigenlijk nooit aan. Alles wat er bij een overzeese verhuizing komt kijken was gedurende lange tijd veel ingrijpender dan de verandering van werkomgeving.”

Wat maakt je werk bijzonder?
“Toch wel de unieke positie waar de studio zich in bevindt. Na Halo moet Bungie zichzelf opnieuw bewijzen en het heeft de lat ongelooflijk hoog gelegd voor zichzelf. Het is enerzijds een intimiderende gedachte maar aan de andere kant ook een uitstekende motivator om werkelijk je persoonlijke grenzen te verleggen.”

jesseWat is jouw taak binnen het team daar?
“Ik maak ook hier environment concept art voor alle stadia van het product, maar de uitvoering verschilt iets. De nadruk ligt hier meer op het ontwerp en minder op de precieze visualisatie ervan. Ik werk daardoor meer in 3D dan voorheen.”

Is er verschil tussen het werken in een Amerikaanse en een Nederlandse studio?
“Ja, maar het cultuurverschil op het werk is kleiner dan dat op straat. Discussies met collega’s over die ene nieuwe film of die nieuwe gametrailer zijn heel vergelijkbaar met die in Nederland. In de breedte kun je zeggen dat Amerikanen langere dagen maken, maar daarbij ook langer doen over lunch, koffie halen buiten de deur en dat soort dingen.”

Zijn er culturele verschillen waar je erg aan moest wennen nu je in Amerika woont?
“Teveel om op te noemen! Ik kwam er snel achter dat ik weinig wist over de Amerikaanse cultuur, alhoewel ik er meerdere keren en op meerdere plekken als toerist was geweest. Maar als je hier woont merk je de verstrekkende invloed van maatschappelijke zaken zoals het zorgstelsel pas echt.”

Heb je nog ambitie om eigen werk te maken?
“Ja, op termijn wel, maar momenteel concentreer ik me op het werk bij Bungie. Toen ik naar Amerika verhuisde heb ik mezelf voorgenomen om een paar maanden helemaal geen persoonlijk werk te maken, omdat ik er toch niet aan zou toekomen. Het is me goed bevallen.”

Wat kunnen we van je verwachten in 2013?
“Behalve een nieuwe website vooral veel werk voor Destiny. En daar kan ik voorlopig natuurlijk nog niets meer over verklappen dan de dingen die je inmiddels hebt gezien.”


Dit artikel is ook te lezen in Control #33

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.