Nieuws
Now Reading
GDC 2013 • De wijze Free-to-Play lessen uit data
0

GDC 2013 • De wijze Free-to-Play lessen uit data

by Alessandra van Otterlo29 maart, 2013

Vaak is de belangrijkste keuze voor een app developer die tussen Android of iOs. Maar met de groei van de markt wordt het ook belangrijk om je doelgroep scherp voor ogen te hebben en om een keuze te maken tussen smartphone en tablet. Tenminste als je er geld mee wilt verdienen. Dan Laughlin, Senior Director Game Business Development bij Flurry heeft een grote hoeveelheid data die laat zien waar de kansen binnen de free to play apps markt liggen.

In augustus van dit jaar zijn er 1,1 miljard actieve smartphone en tablet gebruikers. De gemiddelde leeftijd van smartphone bezitters is 30 jaar en de gemiddelde leeftijd voor tablet bezitters ligt vier jaar hoger. “Niet vreemd,” zegt Laughlin, “aangezien tablets best dure apparaten zijn.”

De meeste spelers hebben inmiddels hun favoriete genre gevonden en hun speelpatronen zijn voorspelbaar. Solitaire is heel populair bij de wat oudere vrouwen. Dat is een overblijfsels van de populariteit van Solitaire op de PC. Tienermeisjes spelen nauwelijks games. Die gebruiken apps voornamelijk voor social media. En mannen tussen de 35 en 50 spelen op dit moment alleen maar casino en poker games. Volgens Laughlin ligt daar een grote kans: “Het is een lastige groep om apps voor te ontwikkelen, maar wel een groep die geld heeft te besteden.”

De data voor elk genre binnen de verschillende games nagenoeg gelijk. Het is dus duidelijk wat je kan verwachten. Ongeacht het genre, een gemiddelde speelsessie op een smartphone duurt rond de vijf minuten. Een speelsessie op tablets is bijna twee keer zo lang. Wil je dat spelers meer spelen dan moet je niet proberen om de speelsessies te verlengen, want dat is lastig. Je moet er voor zorgen dat je spelers vaker spelen. Het hoogste aantal minuten per maand wordt gemaakt door spelers van strategy games. Omdat ze zoveel tijd aan hun games besteden is dit genre meer geschikt voor tablets dan smartphones.

“Het is belangrijk dat je begrijpt wat voor relatie je publiek heeft met hun apparaten, wat voor apps je ook ontwikkelt.” zegt Laughlin. “En hou rekening met voorspelbare spelerspatronen. Als je dat doet valt er binnen iedere genre geld te verdienen.”

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).