Nieuws
Now Reading
GDC 2013 • Old school pixels in je game? Prima, maar zorg dan wel dat je animatie up to date is
25

GDC 2013 • Old school pixels in je game? Prima, maar zorg dan wel dat je animatie up to date is

by Eric Bartelson29 maart, 2013

Pixel graphics zijn mooi. Ze geven een game een retro look en zijn vrij makkelijk en goedkoop te produceren. Maar pixel artist Paul Veer vindt dat het maar eens afgelopen moet zijn met het gebruik van pixels en vooral ouderwetse animatie, louter uit nostalgische overwegingen.

“Nostalgie is bullshit”, zegt hij stellig. “Je herinneringen maken de games van vroeger mooier dan ze waren.” Er is een reden waarom games er vroeger zo uitzagen en animeerden. Er zaten limieten aan de hardware waardoor men moest werken met een beperkt kleurenpalet en een gelimiteerd aantal frames per character. “Als je dan toch met pixels wilt werken voor die retro look, zorg dan tenminste dat je de animatie meer nadruk en gewicht geeft zodat het modern aanvoelt.”

Veer toont met een aantal simpele voorbeelden hoe de toevoeging van een paar frames oude characters meer leven en persoonlijkheid inblaast. Neem Link van Zelda bijvoorbeeld. De zwaardaanval bestaat in de originele versie uit twee frames, door twee frames toe te voegen, krijgt de beweging eerst anticipatie en met het uitrekken van de stootbeweging van het zwaard, is het opeens veel dynamischer.

Veer toont zijn nieuwe werk aan Luftrausers. Ogenschijnlijk kleine grafische details als verschillende versies van opspattend water, en wolken die reageren op vliegtuig en kogels brengen de actie veel meer tot leven.
image
Boven de originele animatie van Link, onder de aangepaste versie van Paul Veer. De toevoeging van twee frames maakt de beweging veel dynamischer.

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.