Nieuws
Now Reading
GDC 2013 • Ook indie developers hebben baat bij een eigen stand op een beurs
0

GDC 2013 • Ook indie developers hebben baat bij een eigen stand op een beurs

by Alessandra van Otterlo27 maart, 2013

Bij stands op beurzen denken de meeste mensen aan grote stands van gevestigde publishers en grote developers. Maar ook voor indies kan een stand op een beurs heel waardevol zijn, mits je tenminste een plan hebt.

Alexander Bruce, de man achter Antichamber ziet zeker het nut van een stand op een beurs. “Het grootste voordeel is dat mensen jou kunnen benaderen en je niet niet het hele event achter anderen aanloopt.” Ook gebruikt hij de mensen die zijn game spelen als playtesters. Hoe lang spelen ze, hoe spelen ze en wat doen ze als ze weglopen. De eerste keer dat Bruce op een beurs mensen Antichamber liet spelen waren ze er binnen vijf minuten mee klaar. Op basis van wat hij die drie dagen had geobserveerd heeft hij aanpassingen in de game gemaakt. Tijdens een beurs een paar maanden later wist Antichamber de aandacht van spelers als een stuk langer vast te houden.

Bruce vindt een stand op een beurs ook handig om pers te ontmoeten. Daarvoor moet je volgens hem wel een interessant verhaal hebben. Het geijkte ‘Ik ben een kleine developer en ik heb een leuke game’ vindt hij niet voldoende.

Greg Rice van Double Fine is inmiddels een beursveteraan. Zij hebben allerlei verschillende manieren van beursdeelname geprobeerd. Een eigen stand, een kamer of suite in een hotel of als onderdeel van de stand van een publisher. Wat je kiest is mede afhankelijk van je budget, maar volgens Rice is deelname aan beurzen ook voor kleine developers Weggelegd. Als je zelf het geld niet bijeen kunt brengen kan je ook sponsors zoeken die bijvoorbeeld hardware beschikbaar willen stellen. Wat belangrijker is dan de manier waarop je aanwezig bent is volgens Rice het kiezen van de juiste beurs. “Sommige beurzen zijn goed om je game aan de pers te laten zien. GDC is een goed evenement om je werk aan andere developers te tonen.”

Hoe je je ook presenteert, bepaalde dingen zijn altijd hetzelfde. Rice: “Zorg dat je vrolijk en vriendelijk bent. Straal plezier uit. Maak een korte demo die goed weergeeft wat je game is en zorg dat je de juiste build bij je hebt.” Dat laatste klinkt nogal als een open deur, maar
de stilte die hij na deze opmerking laat vallen spreekt waarschijnlijk boekdelen.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).