Nieuws
Now Reading
GDC 2013 • Het opwindende verhaal van zomaar een seizoen in FIFA
0

GDC 2013 • Het opwindende verhaal van zomaar een seizoen in FIFA

by Eric Bartelson26 maart, 2013

Narratief in sport games bestaat. Het ligt er niet zo dik bovenop als bij andere genres, waar verhaal in cutscenes of interactie met NPC’s wordt verteld, maar het zit er wel degelijk in. Peter Garcin van HB Studios uit Canada werkt voor EA aan de grote sport franchises. “FIFA komt niet met een plot, maar elke keer als je een nieuw seizoen start begin je aan een nieuw avontuur.”

Er is een reden waarom sport zo populair is. Het bevat alle elementen van het leven, handig verpakt in kleine hapklare brokken. Verhalen van winst, verlies, vallen en opstaan, de hero’s journey en uiteindelijk verlossing met de winst van de beker zijn symbolisch voor de problemen die we allemaal moeten overwinnen. Sport games lenen zich dan ook uitstekend voor verhalen. Maar dan vooral verhalen die spelers zelf beleven door hun acties. De verteltechniek bestaat uit het bevestigen van de positie waarin het team van de speler zich bevindt.

De rol van verteller is in sportgames vooral weggelegd voor de commentator. Zij moeten zich bewust zijn van de game. Hoever in het seizoen zijn we, wat is de positie op de ranglijst, op welk moment in de wedstrijd zijn we, wie is de speler die scoort, geblesseerd raakt, een penalty neemt in de laatste minuut van de finale? Als de commentator dezelfde zinnetjes uitspreekt bij een penalty in een oefenwedstrijd als de finale van de Champions League wordt de illusie van het verhaal doorbroken. Daarom gaat er steeds meer tijd zitten in het schrijven van systemen waarin de commentatoren de juiste dingen op de juiste tijd zeggen.

Iedereen die wel eens een sport game heeft gespeeld, zoals FIFA of in mijn geval Pro Evolution Soccer, weet dat ook zonder een bewuste commentator hele verhalen ontstaan. Van die grote aankoop die langdurig geblesseerd raakt in zijn eerste wedstrijd, of de gemiste penalty waardoor je net naast het kampioenschap grijpt. Maar ook van dat ongelooflijke afstandschot dat onderkant lat in het doel ploft waardoor je de beker wint. Winnen en verliezen ligt soms dicht bij elkaar, net als in het echte leven. En net als in het echte leven moet je eigenlijk niet quiten voor het meest realistische, rauwe resultaat.

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.