Nieuws
Now Reading
GDC 2013 • Gamesmarketing: versturen van persberichten en promocodes is niet genoeg
0

GDC 2013 • Gamesmarketing: versturen van persberichten en promocodes is niet genoeg

by Alessandra van Otterlo26 maart, 2013

“Hoe kom ik op Toucharcade?” Als editor in chief Eli Hodapp voor iedere keer dat iemand hem die vraag stelt een dollar had gekregen was hij nu binnen. Wat volgens hem niet werkt is de traditionele route van het versturen van persberichten en promo codes. Althans niet zonder de ondersteuning van een actieve community.

Veel developers hebben volgens Hodapp zeer onrealistische verwachtingen van het succes wat ze met hun games kunnen behalen. De mensen die een instant succes boeken zijn op één hand te tellen. Ze waren er of vroeg bij of ze hebben gewoon geluk. Met 800.000 apps in de app store is het niet alleen steeds moeilijker om op te vallen. Het geld dat mensen te besteden hebben moet ook worden gedeeld en vele apps maken de spoeling dun. Als het succes uitblijft krijgt vaak de app store de schuld, maar dat is volgens Hodapp in de meeste gevallen onterecht. Waar het in zijn ogen vaak aan ontbreekt is een actieve fanbase.

Een goed voorbeeld vindt hij Crescent Moon Games. Zij hebben vanaf de eerste dag een betrokken community. Ze posten constant in-dev screenshots. Ze zorgen dat ze toekomstige projecten steeds onder de aandacht brengen en ze luisteren naar de input van gebruikers en doen er ook echt wat mee. Zo’n fanbase heb je echter niet zomaar. Je begint klein en je volgers groeien met iedere game die je uitbrengt. Het kost tijd en moeite, maar die investering krijg je volgens Hodapp dubbel en dwars terug. “Wees actief op Twitter, Facebook en fora. Gebruik ook Google Alerts om te volgen wie er over jou of je games praat. Luister naar je achterban en gebruik hun feedback. Betrek iedereen die je kan betrekken en maak ze enthousiast, want enthousiasme is aanstekelijk. Je hardcore fans worden op zo’n manier praktisch community managers. Want wat is er nou cooler dan serieus genomen worden?” zegt hij. Als voorbeeld geeft hij een brief die hij jaren geleden naar Blizzard had gestuurd over World of Warcraft. “Daar kreeg ik een heel uitgebreide reactie op. Blizzard had naar me geluisterd en dat maakte dat ik me speciaal voelde en dat werkt door tot op de dag van vandaag.”

Het is ook belangrijk je publiek kennen. Het grootste deel van de mensen die een iOS apparaat hebben lezen geen game websites. Mond tot mond reclame is daarom heel belangrijk. Kinderen spelen op dit moment allemaal Temple Run. Gewoon omdat hun vriendjes en vriendinnetjes het ook spelen.

Uiteraard is het ook belangrijk om een goede game te maken. Voor een groot succes heb je volgens Hodapp een game nodig die een breed publiek aanspreekt. Voor effectieve mond tot mondreclame is het ook belangrijk dat je game in één zin te beschrijven is. “En kom uit je bubbel.” voegt hij daar aan toe. “Je moeder zal altijd zeggen dat wat je maakt goed is, vraag het daarom ook eens aan iemand met een objectieve mening.”

Als het allemaal goed gaat, en steeds meer mensen praten over je game, dan komt er een moment dat Toucharcade niet meer om je heen kan, omdat hun achterban over je games wil lezen. “Dan zijn de rollen ineens omgedraaid,” zucht Hodapp, want dan moet ik achter jullie aan in plaats van jullie achter mij.”

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).