Nieuws
Now Reading
GDC 2013 • Triumph Studios op koers voor volgende hit
0

GDC 2013 • Triumph Studios op koers voor volgende hit

by Matthijs Dierckx25 maart, 2013

In een kamer op de 21e verdieping van een hotel in San Francisco tonen Triumph-oprichters Lennart Sas en Arno van Wingerden deze week hun nieuwe Age of Wonders. Het is de eerste keer dat ze uitgebreid de gameplay demonstreren en Control heeft de ‘eer’ als proefkonijn te fungeren voor de presentatie. Je zou het een wereldprimeur kunnen noemen.

Sas en Van Wingerden zitten er opvallend ontspannen bij en geef ze eens ongelijk. Na een beduidend mindere periode (géén derde Overlord, noodzakelijke ingrepen in het personeelsbestand), heeft de Delftse studio de weg omhoog gevonden. De Minecraft euro’s van Markus Persson en het vrijvallen van het Age of Wonders-IP faciliteren een ware comeback, een true return to form.

Want laat er geen misverstanden over bestaan, Triumph is er niet de studio naar zomaar een vervolgje uit te brengen. De pre-alpha build van Age of Wonders III verraadt een bijna tomeloze ambitie dankzij bergen content, indrukwekkende visuals en diepgaande gameplay.

Momenteel heeft vooral de bestaande Age of Wonders-fanbase dit nieuwe deel op de radar, maar de game heeft een veel bredere appeal. Zelf zegt de studio te mikken op fans van Civilization, Heroes of Might and Magic en Warhammer en Dungeons & Dragons, maar in feite hoort elke liefhebber van fantasy en strategy op die lijst.

Voor wie het spel niet kent: denk aan een prachtige 3D Civilization-versie waarin de speler zelf de battles uitvecht (à la Total War, maar dan turn based en met minder units) — gebakken in fantasy-olie. Als Lennart Sas tegen het eind van de demo in hoog tempo nog een berg features laat zien, toont hij onbedoeld het enthousiasme waarmee Triumph aan de game werkt. Veel van die features zijn eigenlijk nog instabiel en niet geschikt om te demonstreren. Marketingman Jimmy van der Have (ooit oprichter van Gamer.nl) schrikt er bijna van, maar de game valt niet om en ach, waar heb je anders proefkonijnen voor?

Verwacht de PC-versie van Age of Wonders III in Q4 2013 of Q1 2014 in de digitale shops. Later volgen eventueel Mac- en tablet-versies.

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.