Nieuws
Now Reading
Nieuws • 10 Nederlandse developers reageren op de PlayStation 4
0

Nieuws • 10 Nederlandse developers reageren op de PlayStation 4

by Matthijs Dierckx26 februari, 2013

Niet revolutionair, maar voor gamemakers een flinke stap vooruit — dat lijkt de consensus. Vooral Sony’s toenadering tot developers krijgt de handen op elkaar. Maar er is ook kritiek.

“Sony loves developers”, dat was de belangrijkste boodschap in de eerste helft van de PS4-presentatie. “En dat is voor real”, zegt Ralph Egas van Abstraction Games, dat onder meer de PSP en PS3-versies maakte van Angry Birds.

Egas kan het weten, want, zo zegt hij: “Wij beginnen binnenkort ook met een PS4-project. Wat dat is mag ik nog niet vertellen, maar we zijn van de partij en zeer waarschijnlijk met launch.”

Over het apparaat: “De controller ziet er sexy uit. Integratie van de Gaikai-tech is top — remote de controller overnemen is een echte sociale innovatie. Het hardware platform is veel toegankelijker. Dat vind ik echt een slimme en persoonlijk prettige zet. Wat betreft de games: die zijn veelbelovend, zelfs Killzone — dat is geen hoogvlieger qua innovatie, maar het ziet er wel weer fantastisch uit.”

Alex Kentie (Gamistry, makers van de iOS-hit Munch Time) is als developer enthousiaster dan als consument. “Als developer brengt het wel een aantal voordelen met zich mee. Het wordt een stuk makkelijker voor een jonge studio je games erop uit te brengen en het streamen van footage kan zorgen voor potentiële “free marketing” — en het is toch weer een extra platform waar je je games aan de man kunt brengen.”

“Als consument ben ik zelf minder onder de indruk. Als ik kijk naar de titels van mijn PS3 en het percentage dat ook op PC is uitgekomen is dat schrikbarend veel. Goede exclusive titels voor consoles worden steeds schaarser en de grafische voordelen van consoles ten opzichte van PC steeds minder. Daarnaast zijn meerdere partijen bezig om de PC gamers naar de huiskamer te krijgen — Steam en Apple.”

“Steam wil dit zelfs doen op een manier dat alles straks niet potdicht wordt gezet. De vrijheid om te gamen met wie je wilt in plaats van een verdeling tussen Xbox spelers, PC gamers en PlayStation gamers is een toekomst die ik graag tegemoet zie.”

Joost van Dongen (Lead-programmer Ronimo Games, tevens developer van indie titels als Proun en Cello Fortress), is positief over de bekende architectuur, maar tekent daarbij aan dat ontwikkelen voor de PS3 voor kleine studio’s minder ingewikkeld is dan vaak wordt aangenomen. “Wat betreft developers van dienst zijn heb ik het idee dat de hardware dit keer redelijk simpel is gehouden, gewoon veel brute snelheid. Als dat zo is, is dat mooi, want het maximum uit de PS3 trekken was toch wel erg moeilijk. Maar voor kleine bedrijven is dat niet zo boeiend: die ingewikkelde Cell processor van de PS3 had je alleen nodig voor AAA-games, en zolang je die niet gebruikte, was de PS3 ook al een hartstikke simpel apparaat om voor te ontwikkelen.”

“Voor ons als maker van 2D games is vooral de hoeveelheid videogeheugen en de snelheid van de videokaart fijn. Nog meer animaties op nog hogere resolutie, en nog meer effecten!”

Aryeh Loeb (producer bij Gamious dat onlangs Briquid uitbracht) denkt dat de PS4 relatief weinig onderscheidend vermogen heeft. En dat is voor developers en publishers positief. “Gamers krijgen meer keus en ontwikkelaars hebben een grotere kans hun investering terug te verdienen. Daarnaast zet Sony een grote stap om ook de “nieuwe gamers” iets te bieden. Door de PS4 te laten werken met tablets, smartphones, social media en natuurlijk het ‘sharen’ van content. De trend is, denk ik, dat de consoles wat dat betreft steeds meer op elkaar gaan lijken en het uiteindelijk weinig uitmaakt welke console je koopt. Voor kleinere uitgevers zoals Gamious is dat ook goed nieuws.”

Voordat hij bij Gamious aan de slag ging was Loeb een van de producers van de Killzone-serie. Over Killzone 4 zegt hij: “Wat betreft de games, keek ik natuurlijk vooral uit naar de aankondiging van Killzone Shadow Fall. Ik likte mijn vingers af bij de acht minuten durende gameplay demo, die door Guerrilla overigens via de PS4 share functionaliteit gedeeld is via Facebook. Erg cool. Voor gamers is het bovendien een goed teken dat Bungie Destiny ook naar de PS4 komt. Ook dit toont wederom aan dat de consoles dichter naar elkaar toe groeien. En daar profiteren ontwikkelaars en gamers van.”

Voor het eerst tijdens een de presentatie van een nieuwe Sony-console kregen indie developers aandacht. Rami Ismail (Vlambeer) woonde op uitnodiging van de fabrikant het event in New York bij. “Jonathan Blow on stage had niemand zien aankomen, maar was vet.”

Over de show: “Sterke, solide presentatie. Goede focus op developers. Interessant om te zien dat ze al hun properties in leven houden — Move, Vita, PS4, slim gespeeld met de Kinect-kloon — zeker als hij wordt meegeleverd wordt. Share knop is ongelofelijk tof en misschien wel het beste teken dat Sony heel goed snapt wat ze wil. Gaikai integratie: eerst-zien-dan-geloven. Kortom: onder de indruk.”

Kritiek is er ook. Die komt onder meer van Derk de Geus (Paladin Studios van onder meer Momonga Pinball Adventures). “Het lijkt me meer van hetzelfde, en ik ben niet echt onder de indruk van nóg meer polygoontjes en nóg meer manieren om je Facebook-vrienden te spammen.”

Toch denkt ook De Geus dat de PS4 een stap vooruit is voor gamemakers: “Als developer vind ik het wel een goede ontwikkeling dat het platform wat meer open wordt en ik verwacht dat er veel indies staan te springen om op consoles te publishen. Dat betekent goede indie content, maar die zal niet exclusief zijn voor PS4. Dus de killer apps worden toch weer de grote AAA-titels. Daar is ongetwijfeld een markt voor, maar of de PS4 de concurrentie met de nieuwe Xbox en de TV-Ready PC’s gaat winnen dat moet ik nog zien.”

Richard Boeser (Sparpweed, makers van de upcoming PS3-titel ibb & obb) heeft “gemengde gevoelens over de PS4 presentatie. De meeste twijfels heb ik over de keuze om toch weer een doosje hardware te willen verkopen. Het maakt Sony erg inflexibel. De PS4 zal toch weer een jaar of vijf mee moeten en in die tijd kan er een hoop veranderen. Een platform als Steam is wat dat betreft veel flexibeler en zal makkelijker kunnen omgaan met nieuwe ontwikkelingen.”

Net als De Geus plaatst Boeser kanttekeningen bij de AAA-focus. “Verder ben ik benieuwd of de stap richting nog meer realisme niet ook een duidelijke keerzijde heeft. Sony zal graag games willen die het maximale halen uit de hardware, maar de productie van die spellen zal nog duurder zijn dan die van de huidige AAA-titels. Ik denk dat daardoor steeds minder developers geneigd zullen zijn om enkel op de PS4 uit te geven en dat terwijl Sony zo veel waarde hecht aan de exclusives.”

Micha van der Meer (ex-White Bear, momenteel Exit Games) is postief over de zakelijke kant. “[De PS4 is een] mooi apparaat waarmee wordt voldaan aan de vraag van nieuwe business modellen en next gen waardeketen. Grote vraag blijft hoe relevant het is voor Nederland — op die ene developer na uit Amsterdam. Maar het is wel een grote doorbraak voor de service partijen waar Nederland wel groter in is.”

Remco de Rooij (Triangle Studios) denkt dat we niet lang hoeven te wachten op het nieuwe apparaat. “De PS4 lijkt de ontwikkelaar meer tegemoet te komen, zowel qua specs als qua openheid van het platform. Sony is ook als eerste gekomen met de bekendmaking, en in tegenstelling tot eerdere generaties lijkt het er op dat we niet eerst nog twee jaar moeten wachten tot het allemaal in de winkel te verkrijgen is.

Zijn punt van kritiek betreft een ander apparaat: “Waar ik me zorgen over maak, is de positionering van de PS Vita in het hele verhaal. Sony lijkt een nieuw plan te maken voor het pushen van dit device, maar aan de andere kant staan ze wel een pricedrop toe. Ik vraag me af of het te laat is voor de Vita, de verkoopcijfers blijven achter.”

En als gamer: “Persoonlijk hoop ik dat ze eindelijk eens die achterlijke interface fixen. Gister dacht ik in mijn enthousiasme weer een paar rondjes Gran Turismo 5 te spelen, om er maar achter te komen dat ik weer een paar uur kan zitten wachten op een trage update.”

Natuurlijk blijft een stel vragen nog open. Peter de Jong (Codeglue, makers van onder meer Rocket Riot en een berg aan PlayStation Home-content) noemt er een paar: “De belangrijkste voor mij blijven: hoe gaan ze meer gamers naar het apparaat trekken? Hoe wordt de PS4 de spil in de huiskamer? — Want dat is het gevecht dat er gaande is. — Welke andere killer diensten komen er? Alleen core games zijn dan niet voldoende — zeker gezien de slinkende core gamers doelgroep.”

“En vanuit een developer perspectief: Er is toch een trend naar meer open platformen — zie bijvoorbeeld de Ouya. Hoe springen ze hier op in? Het lijkt er op dat Sony er voor open staat. Ik ben benieuwd, want dat ik zie dat als een van de belangrijkste trends op dit moment.”

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.