Nieuws
Now Reading
Nieuws • Hilarisch en geniaal kwartiertje resulteerde in deze Far Cry-‘kloon’
0

Nieuws • Hilarisch en geniaal kwartiertje resulteerde in deze Far Cry-‘kloon’

by Matthijs Dierckx20 februari, 2013

Een game maken in 15 minuten? Geen probleem, vond Vlambeers Jan Willem Nijman. Natuurlijk, het zou geen multiplayer first persoon shooter worden, maar iets in GameMaker moest lukken. Tijdens Control Gamelab gisterenavond in Pakhuis de Zwijger mocht het publiek de setting en het genre kiezen. “Maak een nieuwe Far Cry!“, riep een onverlaat. “Prima, doe ik”, antwoordde Nijman.

Wat volgde was een even hilarisch als verbazingwekkend kwartiertje gamedevelopment. De honderden bezoekers keken mee op de grote schermen en zagen met stijgend ongeloof hoe Nijman met veel humor en in een bijna onmenselijk tempo in minder dan vijf minuten een eerste versie neerzette. Een soort van first person shooter, waarin de speler tijgers moet neerschieten die op hem afkomen.

“Een Jeep!”, riep iemand. Een minuutje later reed een jeep door het scherm.

“Nog vijf minuten? Dan voeg ik multiplayer toe!” Het klonk als een grap, maar even later liep een soort van terrorist door het beeld, te besturen door een tweede speler.

“Nog drie minuten!” “Een puntentelling. Goud voor elke tijger. De ene tijger is meer waard dan de ander, dus dat maken we random.”

“Nog een minuut over? Eh… Oh ja! Een game-over screen. Met bloed.”

far cry 4a

En toen was de tijd om. De multiplayer first person shooter in Far Cry-setting was klaar…

Helaas hebben we geen opnames van Nijmans haast geniale kwartiertje, want bovenstaande omschrijving doet nauwelijks recht aan zijn performance. Het was cabaret in de vorm van high speed game development. Of andersom. Ach, je had erbij moeten zijn.

Wat we wel hebben is het resultaat. Dat kun je hier downloaden (.exe • 2,5 Mb). En bedenk bij het spelen: gemaakt in (minder dan!) 15 minuutjes.

nijmanbezig

Control Gamelab #7 was een co-productie met Dutch Game Garden en is gesponsord door Microsoft.

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.