Nieuws
Now Reading
Terugblik • The River Within wint publieksprijs bij Global Game Jam Amsterdam
0

Terugblik • The River Within wint publieksprijs bij Global Game Jam Amsterdam

by Eric Bartelson7 februari, 2013

Marcel Brouwer, Stefan Reek en Timo Veldt zijn programmeurs. Zij kwamen als groepje naar Amsterdam om te jammen. Vooraf raakten ze aan de praat met de Duitse studenten Angelika Achter en Neda Rajaeean en besloten ze een groepje te vormen. Vliegende keep Joris van de Kerkhof hielp ze met de audio (dat deed hij ook voor andere teams) en kwam eigenlijk met het idee van The River Within.

Marcel Brouwer legt uit dat The River uit de titel eigenlijk een bloedbaan is: “Het idee was dat de tunnel in eerste instantie donker is en dat een hartslag een golf van licht laat zien. Op de tweede beat wordt de speler dan voortgestuwd en heb je dus al even in het licht kunnen zien waar je heen moet. Later hebben we er de particles bij gedaan zodat het meer op een vloeistof lijkt waar je doorheen gaat. Het lag voor de hand dat je een aantal van die particles moest verzamelen voor punten.” Download de game hier en dan heb je ook Adobe Air nodig.

Het werken met drie programmeurs aan één project is Brouwer goed bevallen: “De game is gebouwd in Adobe AIR aangezien ik daar enige ervaring mee heb en het ook prima werkt met onze Windows/Apple combinatie. Verder hebben we gebruik gemaakt van het 2D framework Starling. Ik heb me voornamelijk bezig gehouden met dit framework (visualisatie) terwijl Stefan en Timo zich meer op de wiskundige taken gericht hadden. Zo zit er onder de motorkap een soort van onzichtbaar forcefield/magneetveld wat de speler door de tunnel heen beweegt. Angelika en Neda zijn toen gelijk begonnen met de background graphics en character animatie. Joris kwam zo nu en dan even buurten en laten horen wat hij gemaakt had.”

“Tijdens de ontwikkeling van de game bleek het al snel handig om afsplitsingen te maken van de code zodat deze gebruikt konden worden als tools. Zo hebben we tools gemaakt om het forcefield te tekenen, de shapes te bepalen die uiteindelijk de licht-animatie worden en de hitboxes voor de obstakels aan te geven. We hebben de tool git gebruikt waarbij iedereen in zijn eigen branch aan het werk was. Een persoon zorgt er dan zo nu en dan voor dat de verschillende branches in de ‘master’ branch bij elkaar komen. Het werk van de graphics artists en de audio gingen dan niet direct via git, maar werd bij het project gekopieerd wanneer er wat nieuws was.”

 

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.