Nieuws
Now Reading
Column • Maak jíj games? Maar je bent een vrouw… — door Alessandra van Otterlo
0

Column • Maak jíj games? Maar je bent een vrouw… — door Alessandra van Otterlo

by Alessandra van Otterlo18 januari, 2013

Even had ik de hoop dat de hele gender discussie in dit nieuwe jaar wat af zou nemen of liever gezegd wat meer focus zou krijgen. Maar helaas laait door de Dead Island: Riptide special edition torso de hele boel weer op. Terecht? Wat mij betreft niet.

De gamesindustrie is een industrie die voornamelijk door mannen wordt bevolkt. Dat betekent niet per definitie dat het een vrouwonvriendelijke industrie is. Ik weet dat er dames zijn die hier anders over denken, maar ik maak persoonlijk weinig negatieve dingen mee. Natuurlijk wordt mij ook wel eens de verbaasde “Speel jij games?” vraag gesteld, maar ik zie dat niet als vervelend. De verrassing vind ik niet vreemd. Als je een vrouwelijke automonteur (om een willekeurige ander ‘mannenberoep’ te nemen) tegenkomt ben je ook verrast. Dat heeft wat mij betreft niets met discriminatie te maken. Het wordt pas naar wanneer mensen automatisch aannemen dat je er niets van snapt of er slecht in bent. Dán kan je zeggen dat je niet eerlijk wordt behandeld, maar dan moet je wel uitkijken dat het negatieve niet uit je eigen aannames voortkomt in plaats van de intentie van de ander.

Wat ik met het bovenstaande probeer te zeggen is dat je naar mijn mening niet uit moet gaan van het negatieve en dat communiceren belangrijk is. Als iemand iets doet wat je niet bevalt, probeer dat dan op dát moment duidelijk te maken in plaats van achteraf in een blog. Denk je dat iemand je discrimineert, vraag die persoon dan waarom hij dat doet en vraag het niet het wereldwijdeweb. Veel van de opmerkingen die ik op internet lees komen volgens mij voort uit onbegrip tussen vrouwen en mannen en de (terechte of onterechte) verwachting van vrouwen dat ze toch niet voor vol worden aangezien. Ik snap dat het in sommige situaties lastig is om dingen gelijk aan de kaak te stellen, maar ik zie ook vrouwen die bij voorbaat al in een slachtofferrol kruipen. Uiteraard zijn er de zogenaamde male chauvinistic pigs die vinden dat het enige recht van een vrouw het aanrecht is, maar ik denk dat dat uitzonderingen zijn.

Zijn nu alle ‘klachten’ ongegrond? Zeker niet. Er gebeurt nog te veel wat anders en beter zou kunnen, maar we moeten ons niet laten verleiden om echt van alles een issue te maken. Pick your battles. Komt er weer een game uit met een vrouwelijke hoofdpersoon met een, laten we zeggen, onrealistische fysiek, denk dan ook eens aan de mannelijke main characters in games. Die zijn ook allemaal in het bezit van een goedgevormd lijf en nog zeer atletisch en dapper bovendien. Games en andere media gebruiken nou eenmaal stereotypen, zowel mannelijk als vrouwelijk. Moet dat altijd zo blijven? Nee, maar er zijn nog veel meer dingen die anders kunnen of moeten en je kan niet alles ineens aanpakken. Verandering begint wat mij betreft bij de vrouwen die in de industrie werken. Zorg dat het er meer worden en dat ze meer te zeggen hebben, dan veranderen andere dingen vanzelf stukje bij beetje. Kies een focus, een doel en probeer dat te bewerkstelligen. Pak dan het volgende doel. Op dit moment voelt het alsof echt alles er met de haren wordt bijgesleept en daar maak je je punt volgens mij niet sterker mee.

En dan zijn we weer terug bij de Dead Island torso. Lelijk? Ik vind van wel. Smakeloos? Ja. Maar om zoveel verschillende redenen die ook zouden gelden als het een mannenlijf was geweest.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).