Nieuws
Now Reading
[Column] Componist Joris de Man: Hardcore ballet
0

[Column] Componist Joris de Man: Hardcore ballet

by Joris de Man11 december, 2012

Laatst werd ik gevraagd door een choreograaf om muziek te schrijven voor zijn ballet, of liever gezegd modern dans project (kennelijk wordt de term ballet alleen voor meer traditionele voorstellingen gebruikt). Joost Vrouenraerts had net de Inspiration Award van het Prins Bernhard Cultuurfonds gekregen, dus ik voelde me erg gevleid om gevraagd te worden. Daarnaast was het natuurlijk ook een mooie gelegenheid om eens te ervaren hoe het werk proces in een andere creatieve industrie er aan toe gaat.

En wij als game devs maar denken dat we hardcore zijn

Mijn ervaring in games is dat er eigenlijk het volgende gebeurt; in het begin is er een keur aan groffe ideeën die door iedereen in de groep worden gegooid. Een periode van chaos en ‘see what sticks’, gevolgd door een verfijnings proces waarin al deze dingen gedistilleerd worden naar een ‘core’ idea of game play mechaniek.

Langzamerhand ontstaat er een structuur waarnaar gewerkt kan worden en waarin de taakverdeling duidelijk is. De meer ervaren developers kunnen deze ideeen goed vasthouden voor de duratie van het project en niet ge-sidetracked worden door nieuwe invloeden; andere devs raken soms in het midden even de weg kwijt door feature-creep of simpelweg de saaiheid van langdurig werken aan hetzelfde project. En aan het einde de bijna obligate overtijd, weekenden en slechte pizza om het allemaal voor de goldmaster datum af te hebben.

Hoewel er een aantal zaken in ballet –sorry dans– anders aan toe gaat, merk je dat het creatieve proces eigenlijk precies hetzelfde is. Erger nog, aangezien het eindproduct geen solide stuk data is maar een menselijk performance, kan je daar zelfs nog dingen veranderen tot op (en soms voorbij) het laatste moment.

Zo zat ik gister, na weken van nachtwerk, weekends en ranke quattro stagioni naast de geluidstechnicus nog geluiden te editen op m’n laptopje 10 minuten voor aanvang van de premiere. En wij als game devs maar denken dat we hardcore zijn…

[The incredible legend of CHARLIE GOES HOME and the infinitesadness or the phantasmagorical rollercoaster journeyfromearthtoheaven is nu te zien in Nederlandse theaters.]

About The Author
Joris de Man
Joris de Man is freelance game componist. Zijn bekendste werk is de bekroonde muziek voor de Killzone-serie.