Nieuws
Now Reading
Awards terugblik: DoubleDutch wint VNAP Best Game Animation Award
0

Awards terugblik: DoubleDutch wint VNAP Best Game Animation Award

by Matthijs Dierckx3 december, 2012

Een vakjury van animatie-productenten en -regisseurs koos dit jaar de best geanimeerde game: SpeedRunner HD van DoubleDutch Games. De uil in kwestie droeg dan ook de naam van de Vereniging voor Nederlandse Animatieproducenten — de VNAP Best Game Animation Award. Het is een eerste (of eigenlijk tweede) stap in het aanhalen van de banden tussen de twee werelden, maar daarover straks meer. Eerst even terug naar de winnaar, DoubleDutch, die daarover het volgende meldde op zijn website:

Speedrunner HD won the Dutch Game Award for Best Game Animation! The Dutch Game Awards are sort of the Oscars for the Dutch game industry so naturally we are pretty excited. Here’s a picture of all the award winners holding their giant golden cyborg owls; you can see Casper in the bottom left looking happy and a bit overwhelmed. Congratulations to Frank Post, our animator, and to the other winners as well (yes, even to Ronimo who bested us in the ‘Best PC/Console Game’ category)!

Anyway, the now (physically) ‘award winning’ Speedrunner HD has become a bit of a victim of it’s own success. We started DoubleDutch Games back in 2010 with SpeedRunner as our first game. We never expected the flash game to do as well as it did (it has actually surpassed 10 million views by now!). And we also didn’t expect people to enjoy the local multiplayer as much as fans tell us now. The Xbox version of Speedrunner also opened the door to Steam, so all in all Speedrunner is doing much better than we had ever dared to hope it would.

Foto gallery

Videocompilatie met de genomineerde games

De toespraak van Michiel Snijders, voorzitter van de Vereniging voor Nederlandse Animatieproducenten (VNAP), naar aanleiding van de VNAP Best Game Animation Award

100 jaar ervaring met animatie

Tien jaar geleden moest ik nog uitleggen dat ik geen tekenfilms maak, maar ” animatie ” producent ben. En dat Animatie een veelomvattend begrip is. Ook tekenfilm, maar ook 3D comuteranimatie en poppenanimatie (nee, niet de Muppets).

Ik hou het op een discipline die je op veel plaatsen terug ziet.

  • Animatie is bijvoorbeeld het genre, of liever: de techniek en stijl die gebruikt wordt voor de grootste Hollywoodhits van de laatste jaren.
  • Animatie is het vakmanschap dat alle special effects van de andere Bioscoophits verzorgt
  • Animatie is ook het ding dat in games in beweging komt als er een speler achter gezet wordt en de engine gaat werken.
  • Animatie is zelfs de banner op een web 1.0 site
  • Animatie zijn gelikte bewegingen van je iPhone menuutjes.

De leden van de Vereniging van Nederlandse Animatie Producenten — en animatiemakers en producenten in het algemeen — beseffen meer en meer dat ze in het hart van de creatieve industrie zitten en dat ze veel kunnen opsteken van die omringende industrie.

Van de gaming wereld bijvoorbeeld.

Daarom zijn wij hier op dit evenement. We reiken een speciale prijs uit voor de Beste Animatie in een Game.

We willen daarmee een feestelijk en formeel tintje geven aan wat hopelijk een structurele samenwerking tussen game en animatie wereld zal worden.

Want we kunnen ook veel teruggeven. Ons netwerk van designers, animatoren, regisseurs, producenten en storytellers overlapt vast en zeker.

En voor ons producenten is er ook een groot commercieel belang.

Wij denken dat we als producenten kunnen helpen bij het ontwikkelen en exploiteren van Gameplannen. Als producenten die voorheen veelal TV en Film produceerden richten we ons tegenwoordig op het hele “IP”, van tv en printmedia tot games en koektrommels.

Wat wij van onze kant zien is veel potentie: games die gezien hun sterke karakters en design zo in een keer een tv serie kunnen worden. Of met gemak de schappen kunnen vullen van de Bart Smit.
Niet dat wij als producenten met de zak geld klaar staan, maar een gezamelijk aanpak waarbij er een compleet IP in de markt gezet wordt is uiteraard voor iedereen, van creatief tot financier erg interessant.

En daarnaast is er in onze sector veel kennis in huis op het gebied van storytelling, structuur en design.

Dus, waarom sta ik hier?

Ik sta hier als een ambassadeur. Ik hoop dat de aanwezige gamemakers ‘Per definitie en Altijd en Hoe dan Ook’ hun plannen ontwikkelen met in het achterhoofd dat Nederland al 100 jaar ervaring heeft met animatie. Mijn collega’s en ik zijn zeer geinteresseerd in wat jullie doen. Om wellicht de animatie in jullie game te verrijken of om samen nieuwe grootse dingen te ontwikkelen.

Animatie: onthoud: animatie! Bijna alles wat u hier ziet is animatie

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.