Nieuws
Now Reading
Awards terugblik: Little Chicken en MAD Multimedia winnen Best Serious Game
0

Awards terugblik: Little Chicken en MAD Multimedia winnen Best Serious Game

by Matthijs Dierckx27 november, 2012

MAD Multimedia en Little Chicken pakten tijdens de Dutch Game Awards 2012 de uil voor Best Serious Game met hun game De Ontdekker. MAD’s Bas van Haren schreef er de volgende dag dit over:

Een dag later begint het pas door te dringen: we hebben een uil! Voor mijn gevoel is de Dutch Game Award voor Best Serious Game ècht de ‘icing on the cake’. Erkenning binnen de Nederlandse gamesindustrie voor dit innovatieve product. Met al die mooie titels en prijzen is het moeilijk om bescheiden te blijven, maar, als nuchtere Noorderlingen die we zijn, blijven we gewoon met de beide benen op de grond staan.

De ontwikkeling van het spel duurde langer dan gedacht en Nintendo deed nogal moeilijk bij de LOT check, maar het resultaat in de vorm van het Wii-spel sleepte donderdagavond zijn inmiddels vijfde award binnen.

Foto gallery:

De video met de genomineerden:

Dit schreef Control eerder over de game:

De Ontdekker en het Mysterie van de Diamanten Scarabee

voor blinden én zienden

Afgelopen jaar zagen we heel wat foto’s voorbij komen komen van blije vertegenwoordigers van MAD Multimedia of Little Chicken die binnen of buiten Nederland een prijs een ontvangst namen. Een prijs voor ‘De Ontdekker’ om precies te zijn, een bijzondere Wii-game. Het eerste spel ooit namelijk dat blinde kinderen kunnen spelen samen met hun ziende leeftijdsgenoten.

TRIVIA

• De werkgroep GAMBAS bestaat buiten MAD Multimedia uit expertise­centrum Koninklijke Visio, TNO en Principal Blue.

• De game heeft de volgende awards gewonnen: Creative City Challenge Best Collaboration Award 2011, de Oogfonds Innovatieprijs 2011 en de e-virtuoses award “Best Project” 2012

De game is voortgekomen uit een projectgroep met de smakelijke naam GAMBAS: GAMes for the Blind And Sighted. Deze club bedacht het concept voor de game, waarin archeoloog Ben (de ontdekker) in een donkere tempel zijn weg moet vinden. De spelers besturen het spel voornamelijk met het Wii-balanceboard. De feedback bestaat naast de beelden op het scherm voornamelijk uit geluid.

MAD schakelde voor de technische ontwikkeling de hulp in van Little Chicken, dat juist veel ervaring had opgedaan met een uiteindelijk niet verschenen golf-spel (dat verhaal leest u ooit nog in Control, iets met Mexico).

Minstens zo belangrijk was de input van enkele leden van de doelgroep. Een paar blinde jongeren voorzagen de ontwikkelaars van belangrijke feedback. Maar ook de developers zelf testten de game geregeld met een blinddoek op. Volgens één van hen heeft dat er mede toe geleid dat de game uiteindelijk “veel beter te spelen is met je ogen dicht”.

Foto’s: Pauline Opmeer en Arno Landsbergen • Video: Teun Vermeer

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.