Nieuws
Now Reading
[Column] Componist Joris de Man: We willen iets héél anders, maar niet te anders
0

[Column] Componist Joris de Man: We willen iets héél anders, maar niet te anders

by Joris de Man6 november, 2012

Soms, wanneer je een project begint met een nieuwe klant is het bepalen van een muzikale stijl één van de lastigste dingen. Heb je mazzel, dan heeft een ijverige producer al wat stukken uitgezocht. Maar het komt ook vaak genoeg voor dat je samen opzoek gaat naar een muzikale identiteit; met soms hilarische gevolgen.

Een veelgebruikte manier in deze zoektocht is de ‘temp track’; muziek die tijdelijk ergens onder wordt gezet en de juiste intensiteit, instrumentatie en verloop heeft. Het nadeel hiervan is ‘temp love’, waarbij de klant zo verslingert raakt aan deze tijdelijke track dat hij niks anders in plaats daarvan kan horen. Zelf ben ik er op zich wel een fan van, omdat het snel een discussie creëert die je in een bepaalde richting stuurt. Vaak lever ik zelf ook stukken aan om op die manier m’n eigen ideeën en inspiraties aan te geven.

Laatst scoorde ik een commercial voor een World of Warcraft trailer voor China. De producer gaf me bijna carte blanche: het mocht echt wel een beetje rauw, niet te traditioneel en met veel impact. ‘Ga echt maar een beetje los hoor!’, schreeuwde hij me enthousiast vanachter The great Chinese firewall over Skype toe.

En zodoende. Staccato choir chants geaccentueerd met bijna Rammstein achtige gitaarmuren en naar god gecompresste drums en orkest gonsde een dag of twee later door m’n speakers. De temp tracks, aangeleverd door het productie huis zelf, suggereerden ook een hippe stijl dus ik dacht, dat zit wel snor!

Ga echt maar een beetje los hoor! schreeuwde hij me enthousiast vanachter The great Chinese firewall over Skype toe

En toen begon het… Eerst een voorzichtig mailtje of de drums iets minder konden. Een ander mailtje dat de gitaar toch een beetje too much was. En dat koor, dat was nu wel heel erg hard gemixed.

Langzamerhand kropen we terug naar een vrij traditionele versie van koor en orkest, niet al te ver van de de origineel Wow sound af. Allicht, zou je denken, behalve dan dat de commercial zelf –behalve een paar shots van WoW hier en daar– niks te maken had met het spel.

En dan realiseer je je dat mensen af en toe best iets anders willen. Maar niet te anders.

About The Author
Joris de Man
Joris de Man is freelance game componist. Zijn bekendste werk is de bekroonde muziek voor de Killzone-serie.