Nieuws
Now Reading
[Nieuws] GameMaker best verkochte software op Steam
0

[Nieuws] GameMaker best verkochte software op Steam

by Matthijs Dierckx9 oktober, 2012

GameMaker Studio is in de eerste week het best verkochte pakket binnen het nieuwe Steam-hoofdstuk software. Valve lanceerde de nieuwe service met zes pakketten, naast GameMaker zijn dat 3D-CoatArtRage Studio Pro3DMarkCameraBag 2 en de Source Filmmaker.

Behalve de eenvoudigere wijze van aanschaf biedt Steam nog een paar voordelen voor GameMaker-gebruikers. Zo kan een aantal zaken worden opgeslagen in de Steam Cloud, lopen updates automatisch via Steam en zijn de freeware games makkelijk aan te bieden via de Steam Workshop. Daar zijn momenteel een dikke 230 games te vinden — een deel daarvan bestaat overigens uit nauwelijks speelbare protypes die de makers bij wijze van test hebben geplaatst.

Achievements

Een totaal onbelangrijk, maar volgens ons grappig onderdeel zijn de achievements. Yep, achievements voor een development pakket. Die krijg je bijvoorbeeld voor 10 Compile errors of 1,000 Debugs, maar ook wanneer je voor de eerste keer een iOS, Android, HTML5, Mac of PC-versie van je game runt. En hoewel Steam nooit exacte aantallen geeft, is het wel interessant te zien wat er zo in de eerste week met GameMaker is gedaan. Zo heeft 21% een eerste game in Windows aan de praat gekregen tegen 0% voor iOS en 0,1% voor Android.

Voor wie het niet kent, GameMaker Studio is de nieuwe, professionelere versie van de voornamelijk 2D-gamesontwikkel tool. De standaardversie is gratis, per uitvoer module (PC/Mac, iOS, Android en HTML5) betaal je tussen de 70 en 150 euro. Het totale pakket is nog een paar uur in de aanbieding op Steam — hoewel de 10% korting natuurlijk weinig spectaculair is. Wie eerder al een versie van GameMaker Studio aanschafte krijgt binnenkort de mogelijkheid deze te koppelen aan Valve’s verkoopnetwerk.

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.