Nieuws
Now Reading
[Nieuws] Meer vrouwen, meer programmeurs en 4 andere inzichten over scholieren
0

[Nieuws] Meer vrouwen, meer programmeurs en 4 andere inzichten over scholieren

by Matthijs Dierckx5 oktober, 2012

De gamesindustrie in Nederland zal de komende jaren op twee punten flink veranderen. A: het tekort aan programmeurs loopt terug en B: het aantal vrouwen neemt flink toe.

Dit baseer ik — zeer onwetenschappelijk — op mijn eerste dag op de Onderwijsbeurs Groningen. Control bemant op vijf verschillende onderwijsbeurzen verspreid over Nederland een kleine stand waar we informatie geven over gamesopleidingen en onze scholieren special uitdelen. Ik trok aan het kortste rietje en sta dus twee dagen lang in Groningen. Leuke stad, daar niet van, maar verdomd ver rijden voor een hoofdstedeling.

Zo’n onderwijsbeurs is groot. Niet Firstlook groot, wel 15 duizend bezoekers in twee dagen-groot. Als standhouder praat je van één uur ‘s middags tot negen uur ‘s avonds met scholieren van vmbo tot gymnasium. En dat werkt verhelderend.

Los van de weinig schokkende ontdekking dat Clearasil even slecht werkt als een kwart eeuw geleden, leverde dat de volgende inzichten op:

1. Opvallend veel meisjes tonen interesse in een gamesopleiding

Ik heb niet geturfd, maar ik schat dat ongeveer een derde van de scholieren die om meer informatie vroegen uit meisjes bestond. Dat vind ik opmerkelijk, zeker wanneer afgezet tegen de huidige 8,5 procent vrouwen in de Nederlandse gamesindustrie.

2. Opvallend veel interesse voor IT/programmeur-opleidingen

Nogmaals: niet geturfd — maar ongeveer de helft van de aanloop bestond uit scholieren die overwogen een opleiding te volgen gericht op programmeren. Onder de VWO’ers was dat zelfs bijna 100 procent.

3. Indie-studio geldt als aanlokkelijk perspectief

Het zal ongetwijfeld te maken hebben met het succes van Nederlandse indies, maar opvallend vaak hoorde ik scholieren fantaseren over een eigen kleine indie studio. Slechts een enkeling zag brood in emplooi bij een triple A-studio, wat natuurlijk mooi aansluit bij de kansen op de arbeidsmarkt.

4. Ouders zijn het probleem niet

Meermalen probeerden paps of mams hun offspring ervan te overtuigen om op zijn minst toch ons ‘boekje’ mee te nemen. Persoonlijk had ik verwacht dat het juist de ouders waren die hun kroost bij ons standje vandaan zouden trekken, maar het tegenovergestelde was waar. Ouders zien een gamesopleiding als serieuze optie.

5. “Huh, is daar een opleiding voor dan?”

Leuk moment: twee jongens lopen de stand voorbij. Kijken vluchtig en lopen verder. Kijken nog eens. Stoppen. Draaien om en vragen met grote ogen: “Bestaan gamesstudies?” De heren in kwestie waren twee gymnasiasten, fanatieke hobby programmeurs en liefhebbers van games. Samen namen we enkele universitaire studies door, gericht op programmeren en games. “Maar is daar dan werk in te vinden?” En nu kun je urenlang discussiëren over de arbeidskansen van gamedesigners, animatoren, artists et cetera, maar een blik op onze vacaturesite vertelt het hele verhaal: er is grote behoefte aan hoogopgeleide programmeurs in de Nederlandse gamesindustrie. Ook mijn “Je beseft wel dat je niet direct aan de volgende Call of Duty gaat werken?” verminderde hun enthouasiasme geenzins.

Nu kun je natuurlijk vraagtekens plaatsen bij de Google-vaardigheden van deze heren — en een hoop andere verbazelingen, maar kennelijk hebben gamesopleidingen nog een hoop te winnen op het gebied van naamsbekendheid (of wellicht beter: bestaansbekendheid). En in dat verlengde…

6. Gamesopleidingen als alles-in-één-studie

Zelfs scholieren die al actief zijn als amateur gameontwikkelaars, zijn slecht op de hoogte van de verschillende functies binnen gamedevelopment. Vaak bestaat bij hen nog het idee dat een gamesopleiding een alles-in-één-studie is. Natuurlijk leidt de ene
school meer op tot generalist dan de andere, maar het verbaasde de scholieren kennelijk dat er tal van uiteenlopende functies zijn binnen een studio.

We besteden daar kort aandacht aan in onze eerder genoemde scholieren special, maar ik denk dat we in onze studiekeuze website daar meer ruimte voor moeten maken.

Noot: De stands en de Control scholieren special zijn mede mogelijk gemaakt door LevelUp!

We zijn te vinden op de volgende onderwijsbeurzen:
Onderwijsbeurs Zuid (Eindhoven) • 28 en 29 september
Onderwijsbeurs Groningen • 4 en 5 oktober
Studiebeurs Zwolle • 14 en 15 november
Beroepskeuze Beurs (Utrecht) • 7 en 8 december
Studiebeurs West (Rotterdam) • 14, 15 en 16 maart 2013

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.