Nieuws
Now Reading
[Event] Got Game Conference: Triple A is dood. Of niet?
0

[Event] Got Game Conference: Triple A is dood. Of niet?

by Alessandra van Otterlo23 augustus, 2012

Tijdens de eerste editie van de in Amsterdam gehouden Got Game Conference discussiëren onder andere Mike Gamble (Epic Games), Bob Loya (Activision) en Nick Button Brown (Crytek) over de toekomst van Triple A games.

Wat zijn precies AAA games? Voorafgaande aan de sessie hebben de heren geprobeerd om tot een gezamenlijk definitie te komen, maar dat is niet gelukt. Tijdens het panel gaat de brainstorm over de definitie door. Een flink aantal criteria passeert de revue: budget, hoge production values, platform, polish. Maar over geen van de criteria worden ze het echt eens.

“Ook mobile kent AAA games”, zegt Button Brown. In zijn visie behoren Angry Birds en Minecraft tot deze elite. “Mobile budgetten zijn een stuk lager dan console budgetten”, vult Loya aan. Het is dus niet mogelijk om een bepaald budget aan AAA games te hangen. Gamble voegt daar aan toe dat je pas weet of een game AAA is nadat ie is uitgebracht “Je kunt er tijdens de ontwikkeling wel naar streven, maar of je er in slaagt is vóór de release van een game niet te zeggen.”

Big budget

Omwille van de discussie gaan de heren er maar vanuit dat alle headlines die beweren dat Triple A games dood zijn, bedoelen dat games met mega budgetten hun beste tijd hebben gehad. Hier zijn ze het niet mee eens. Gamble: “Alleen dit jaar al zijn er drie grote big budget titels getekend in Europa.” Waar Gamble, Loya en Button Brown het wel over eens zijn is dat de afgelopen jaren de middenklasse op de console bijna is uitgestorven. Loya: ”Het meeste budget zit in grote titels. Wat qua investering een verantwoord budget is voor middenklasse games is lastig op dit moment.” Gamble wijst er op dat PC games nog wel een middenklasse kennen. “Steam heeft die titels wel.” Loya ziet wel in dat XBLA en PSN goede platforms zijn voor middenklasse games, maar Activision heeft er nog niet veel van.

Free-to-play

Kunnen free-to-play games Triple A zijn? Button Brown: “Free-to-play is gewoon een businessmodel dat deel gaat uitmaken van ieders portfolio, dus daar heb je zeker AAA mogelijkheden.” Gamble vult aan: “Denk maar eens aan World of Tanks. Kwaliteit verkoopt. Dus ook bij free-to-play zullen er AAA games zijn, net als op console.” En daarover zijn de heren het roerend eens.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).