Nieuws
Now Reading
[GDC Europe 2012] Don Daglow en de verschillen tussen Amerikanen en Europeanen
0

[GDC Europe 2012] Don Daglow en de verschillen tussen Amerikanen en Europeanen

by Eric Bartelson13 augustus, 2012

Amerikaanse (online) gamers zijn in veel opzichten gelijk aan hun Europese collega’s, maar volgens veteraan Don Daglow is er ook een aantal opvallende verschillen. In een vermakelijk praatje spaarde Daglow zijn landgenoten bepaald niet: “Het historisch besef van een gemiddelde Amerikaan is ongeveer als volgt samen te vatten, Steve-O yes, Stalin no.”

Amerikaanse gamers zijn net zo trouw aan een game als Europeanen als ze eenmaal besluiten te spelen. Maar om tot dat punt te komen vergt toch net even een andere aanpak. Zo willen Amerikanen niet het idee krijgen dat ze kunnen falen. Uitgedaagd worden, prima. Maar falen? Nee. Volgens Daglow komt dat door het hedendaagse onderwijs, waar kinderen nooit leren dat dingen soms niet lukken. Dat betekent dat developers een ‘faal-vrije’ en ‘ beloning-rijke’  game moeten bouwen. “Amerikanen willen graag de hele tijd beloond worden. Ook als ze de meest voor de hand liggende taken uitvoeren. Press this button. Hooray! Have a gold coin.”

En dan hebben we het nog niet gehad over de korte aandachtsspanne van een Amerikaanse online gamer. Met allerlei mogelijke vormen van entertainment die strijden om aandacht van de consument, is het van belang om meteen vliegend uit de startblokken te komen. “Neem een voorbeeld aan Steven Spielberg en George Lucas en grijp je publiek meteen in de eerste 10 minuten. Don’t wait to entertain.” En als je een tutorial nodig hebt, zorg dan dat die ‘hyper-speed’ is voor Amerikanen. Met een mooie beloning aan het eind natuurlijk.

Amerikanen hebben ook niet een groot historisch besef volgens Daglow. Hij vatte het als volgt samen: Steve-O yes, Stalin no. “Als je een historische setting kiest, neem dan iets dat al eens als een film of een serie op tv is geweest. Dan weten ze er van, anders is het net fantasy voor de meesten.” Oh, en ga niet verder terug in de tijd dan het Steampunk tijdperk. Huh? Daglow: “Ja, jij en ik weten dat Steampunk geen echt tijdperk was, maar de gemiddelde Amerikaan weet dat niet.” •

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.