Nieuws
Now Reading
[GDC Europe 2012] Dead Island trailer was heus niet de enige reden van het succes
0

[GDC Europe 2012] Dead Island trailer was heus niet de enige reden van het succes

by Eric Bartelson13 augustus, 2012

We kennen allemaal de ijzersterke announcement trailer van de zombie FPS Dead Island, waarin een gelukkig gezin bruut wordt afgeslacht door een horde zombies. Voor die trailer hadden weinig mensen van de game gehoord en nog minder voorspelden dat het zo’n hit zou zijn.

Maar de hevig zuchtende Guido Eickmeyer van de Duitse uitgever Deep Silver wil dat wij goed begrijpen dat de trailer heus niet de enige reden van het succes is. Misschien dat de eerste miljoen copies verkocht zijn door het filmpje, maar daarna deed de positieve mond-op-mond reclame de rest.

Volgens de duidelijk trotse Eickmeyer gaat het succes van de game tegen een aantal vaste industrieregels in. Zoals deze: ‘titels met een ranking onder de 80% verkopen nooit goed’. “Dead Island heeft 71% op Metacritic en 73% op Gamerankings, maar we hebben inmiddels bijna 5 miljoen exemplaren verkocht”, aldus Eickmeyer. Nog een regel die de game overtreedt: ‘Nieuw IP lanceren laat in de levenscyclus van een console is onmogelijk.’ Het is niet helemaal duidelijk waar de spreker deze waarheden vandaan heeft overigens.

Wat maakte de game dan wel tot een succes? “Dead Island had een duidelijk focus op een paar onderdelen. Co-op was een van die dingen die het heel goed heeft gedaan. Meer dan 6500 jaar is er inmiddels gezamenlijk online gespeeld. Verder is er geïnvesteerd in de unieke setting, memorabele momenten en verhaal. “Paradise going to hell!”, roept Eickmeyer nog maar eens voor de zekerheid. Enige productkennis kan hem niet ontzegd worden. “The story is cheesy. Fuck yeah! Nothing wrong with cheese.”

Voor een investering van 20 miljoen euro (dev kosten en marketing) heeft hij het gelijk natuurlijk aan zijn zijde.

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.