Nieuws
Now Reading
[The Money Issue — deel 1] Wees niet bang voor de investeerder — door Maarten Brands
0

[The Money Issue — deel 1] Wees niet bang voor de investeerder — door Maarten Brands

by Maarten Brands10 augustus, 2012

De investeerder is vaak een betere optie dan de publisher, zegt ervaringsdeskundige Maarten Brands. Hij zet de voor- en nadelen van een investeerder op een rijtje.

De meeste ondernemers of ontwikkelaars met de ambitie om echt een verschil te maken in de internationale gamesindustrie hebben niet genoeg eigen middelen om dat te realiseren. Zeker niet nu zelfs een enkele app al een budget van meer dan 50 duizend euro vraagt, wil je enigszins kans hebben op commercieel succes.

Investeerders, angels of venture capital zijn veruit de meest effectieve (zo niet de enige) manier voor game start-ups om aan geld te komen. Investeerders zijn vaak zelf ondernemer (geweest) en begrijpen wat het is om een bedrijf te beginnen. Ze handelen intuïtief en snappen dat kosten voor de baten uitgaan bij innovatie. Met een uitstekend team, een beknopt plan of beter nog een demo en goed verhaal, heb je meestal genoeg voor een initiële “Ja” of “Nee”. De details volgen later. Dat is belangrijk, want dat scheelt tijd, en tijd is vaak het meest kostbare dat een start-up heeft.

Dit werkt significant anders dan bijvoorbeeld een bank die vooraf allerlei uitgebreide en irrelevante documentatie vraagt om vervolgens “Nee” te zeggen. Of een crowd-funding campagne die zeeën van tijd kost om op te zetten. ‘Fail fast, Fail cheap’ is dan ook het motto bij het zoeken naar kapitaal.

Ik heb de afgelopen jaren drie verschillende bedrijven mogen (helpen) opzetten in samenwerking met externe investeerders, waaronder een gamesbedrijf. Bedragen varieerden daarbij van enkele tienduizenden euro’s tot enkele miljoenen. In alle gevallen is de samenwerking goed bevallen.

Bij startende bedrijven in de gamesindustrie bestaan allerlei rare vooroordelen over werken met investeerders. De belangrijkste daarbij is de angst “voor het verlies van onafhankelijkheid”. Dat is dan ook direct het grootste vooroordeel. De juiste investeerder biedt je juist meer onafhankelijkheid. Hij of zij verschaft je de middelen om je droom te realiseren en te focussen op het bouwen van je producten en bedrijf in plaats van dat je je druk moet maken om allerlei randzaken. Een investeerder (met zakken die diep genoeg zijn) biedt je ook de kans om “Nee” te zeggen tegen sub-optimale deals met andere partijen en kan steun bieden als het fout dreigt te gaan. En dat gaat het altijd. Meerdere keren.

Een investeerder heeft meer belang bij jouw succes dan een uitgever of grote klant. Het is dan ook apart dat gamesontwikkelaars die terugschrikken voor het in zee gaan met een investeerder, wel makkelijk tekenen bij een uitgever die vooral het beste met zichzelf voor heeft.

Hoe ga je goed om met een investeerder? Stem duidelijk met elkaar af wat de rolverdeling is. Een investeerder die wil meesturen moet dat alleen doen op de gebieden waar hij of zij echt verstand van heeft. Dat lijkt eenvoudig, maar ondernemers en investeerders denken nogal snel dat ze overal verstand van hebben…

Verder moet je goudeerlijk zijn over hoe het gaat met het bedrijf en op tijd aan de bel trekken als er problemen zijn. In de fase waarin je een investeerder verleidt, mag je de zaken wat mooier voorstellen, maar zodra je elkaars partner bent, moet je keihard zijn over de feiten. Betrek je investeerder, zorg voor zo min mogelijk verrassingen en dan zul je zien dat ook als het slecht gaat je samen een plan B kunt maken.

De meeste conflicten met investeerders ontstaan doordat ondernemers de zaken te lang, te mooi blijven voorspiegelen. Als je eerlijk bent kun je, ook als het niet lukt, elkaar in de ogen blijven kijken.


Where is the money Lebowski?

Een investeerder brengt behalve geld idealiter ook expertise en een netwerk mee. Maar geld is het belangrijkst, dus pas op bij investeerders die teveel nadruk leggen op de immateriële kant van hun inbreng. En ook al heb je waarschijnlijk niet de luxe om al te kieskeurig te zijn, probeer een investeerder te vinden bij wie het pijn doet als het niet lukt, maar niet zo dat hij of zij er wakker van ligt. Dat leidt tot de ideale combinatie van betrokkenheid zonder dat direct de pleuris uitbreekt als het moeilijk wordt. Tot slot, stop niet met geld ophalen totdat het op je rekening staat.

>>Dit artikel komt uit Control #31, lees het hele tijdschrift nu gratis online.<<

About The Author
Maarten Brands
Maarten Brands is ondernemer en kunsthandelaar. Hij is mede-oprichter en eigenaar van next-gen kunsthandel Cook & Becker (www.CandB.com), mede-eigenaar van datingbedrijf Funky Fish (www.funkyfish.nl) en was één van de oprichters van MMOG/virtual world-ontwikkelaar Virtual Fairground. Verder is hij bestuurslid van Dutch Game Garden en actief als adviseur en consultant.