Nieuws
Now Reading
[Interview] Jorry Rosman van Morepolygons: “Gamesopleidingen leveren te weinig specialisten”
0

[Interview] Jorry Rosman van Morepolygons: “Gamesopleidingen leveren te weinig specialisten”

by Eric Bartelson27 juli, 2012

Grim is een multiplayer shooter gemaakt door een zestal studenten Game Design en Game Art van de HKU onder de naam Morepolygons. Volgens concept artist Jorry Rosmanwas het development van Grim ‘noodzakelijk’ om kans te maken op een baan bij een studio die triple A games maakt: “Er was bij onze opleiding vrijwel geen aandacht voor triple A kwaliteit gamesprojecten, dus moesten we zelf wel aan de slag.”

Het is opvallend dat jullie Grim zo nadrukkelijk neerzetten als triple A gamedevelopment, is dat een reactie op het gamesonderwijs in Nederland?

“Dat klopt. Grim was een direct antwoord op het feit dat onze groep vrijwel geen portfoliomateriaal had om mee te kunnen solliciteren bij de bedrijven waar we willen werken. Een goed portfolio is gevuld met werk dat kwalitatief aansluit op het bedrijf waar je gaat solliciteren. Dat was bij ons niet het geval. We hadden alleen maar serious- en casual-game materiaal van voorgaande schoolprojecten. Er was op mijn opleiding (Game Art aan de HKU) vrijwel geen aandacht voor triple A-kwaliteit projecten en voor de leden van de groep, die niet zoals ik een stage bij Guerrilla Games konden lopen, was Grim eigenlijk noodzakelijk.”

Grim is hier gratis te downloaden. Wat zijn de plannen met de game?

“Ik ben inmiddels aan het werk bij Guerrilla Games, dus ik heb niet veel meer aan de game gedaan. Het was aanvankelijk de bedoeling om een vertical slice van een game te maken en die vervolgens te gebruiken als portfoliomateriaal om mee te solliciteren. Maar de aandacht die Grim kreeg op bijvoorbeeld rockpapershotgun en escapistmagazine gaf onze groep het gevoel dat we min of meer verplicht waren de game verder te polishen. Al was het alleen maar omdat het voor onze begrippen best veel gespeeld werd. Er zijn nu nog steeds een aantal teamleden bezig met het toevoegen van content en polishen, maar hoe lang dat zal doorgaan weet ik niet.”

Wat zijn de plannen met Morepolygons?

“Als het aan mij ligt blijft MorePolygons.com bestaan als platform voor Nederlandse game-artists -zowel studenten als professionals- die met elkaar in contact willen blijven en hun persoonlijke projecten willen delen. Er zijn andere, internationale platforms voor game-artists om hun werk te delen en elkaar van advies te voorzien, maar ik denk dat de Nederlandse gamesindustrie er baat bij heeft als er een sterke nationale game-art community is, zoals je dat nu al ziet bij de Nederlandse indie-scene.
Niet alleen omdat er momenteel te weinig aandacht is voor die groep op opleidingen, maar ook zodat er hopelijk een mooie vorm van samenwerking kan onstaan tussen deze groep en de indie-scene op langere termijn. Ik zie veel indie-games die gameplaywise leuk in elkaar zitten, maar een goede artist hadden kunnen gebruiken. Zo’n platform zou deze mensen makkelijker met elkaar in contact kunnen brengen.”

Guerrilla Games baas Hermen Hulst heeft ooit in een interview met Control gezegd dat er te weinig ambitie in Nederland is om echt triple A games te maken. Wat vind jij daarvan?

“Ik ken genoeg mensen die dat graag willen, dus de individuele ambitie is er weldegelijk. Het is echter niet eenvoudig om zo’n game te maken. Je hebt er nogal wat resources en mensen voor nodig, omdat een game met hoge productiewaarde vraagt om specialisten. Veel van die mensen kiezen terecht niet voor een opleiding als de mijne en lopen elkaar daarom mis. Wanneer de Nederlandse gamesopleidingen wat aantrekkelijker zouden zijn voor mensen die triple A-games willen maken zouden er waarschijnlijk meer studenten-projecten als Grim komen. Dit zou een mooi begin zijn voor een tweede triple A-studio binnen Nederland. Ik heb echter niet het idee dat er op korte termijn meer aandacht komt voor leerlingen die specialist willen worden op de opleidingen in Nederland, dus ik kan helaas niet anders dan het met Hermen eens zijn.”

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.