Nieuws
Now Reading
[Column] Ouya, ja of nee? – door Alessandra van Otterlo
0

[Column] Ouya, ja of nee? – door Alessandra van Otterlo

by Alessandra van Otterlo13 juli, 2012

Toen de OUYA campagne op Kickstarter werd gelanceerd, wist ik nog niet goed wat ik er van moest denken. Een console voor 99 dollar, die draait op Android en games speelt op je tv. Sindsdien heb ik er een aantal artikelen en interviews over gelezen en weet dus wat meer. Het idee achter OUYA vind ik erg leuk, maar ik heb wel mijn twijfels over de haalbaarheid.

In eerste instantie waren ze op zoek naar $950.000. Dat klinkt als een hoop geld, maar als je het hebt over de lancering van een nieuwe console samen met een eigen platform waar je games op verkoopt dan is het een druppel op een gloeiende plaat. Nu ga ik er vanuit dat de Kickstarter was bedoeld om aan te tonen dat er interesse is voor de console om op die manier meer investeringen aan te trekken. Maar dan nog.

Het op de markt zetten van een nieuwe console kost tientallen miljoenen en neemt veel tijd in beslag. Nu we het over tijd hebben: over de planning heb ik zo mijn bedenkingen. De OUYA moet in maart 2013 uitkomen (dat is in een email aan Penny Arcade nog eens bevestigd). Dat is over acht maanden en dat is niet veel voor alles wat ze nog moeten doen. Op dit moment zijn ze bezig met het omzetten van het prototype in productiemodellen. Ook moeten ze nog alle goedkeuringen verkrijgen om de OUYA te mogen verkopen. En de controller bevindt zich nu nog in de play-test fase. Naast het afronden van die drie belangrijke zaken moeten ze ook nog de consoles produceren en distribueren, de pers te woord staan, hun marketing doen en zorgen dat ze bij launch een team van customer support medewerkers klaar hebben zitten om alle telefoontjes en emails te beantwoorden. Om maar eens een paar dingen te noemen. En ergens in dat drukke schema moet er óók nog tijd vrijgemaakt worden om meer investeerders te vinden.

Dan games en install-base. Dat is een beetje kip en ei verhaal. Wanneer je voldoende consoles verkoopt krijg je meer games, maar om de consoles te verkopen heb je goede games nodig. Volgens mij is de gemiddelde Android game niet geschikt om zo op de OUYA te spelen (touch screen en touch pad op een controller zijn toch echt een andere ervaring) dus zullen developers de gameplay aan moeten passen of de controls anders moeten programmeren. Om een commercieel succes te zijn moet je flink wat consoles aan de man brengen (miljoenen). En met commercieel bedoel ik niet grote-publisher-AAA-commercieel, maar interessant voor onafhankelijke developers die games voor de OUYA willen maken en daar een beetje geld mee willen verdienen. Trouwens, in dat verband: OUYA pakt, net als Apple, 30% van iedere verkochte game.

Toch hoop ik dat OUYA zichzelf de tijd gunt om een goede console en een goede store neer te zetten. Wanneer ze hoe dan ook vasthouden aan de maart 2013 release ben ik bang dat dat ten koste gaat van de kwaliteit van beide. Of het überhaupt een succes kan worden hangt volgens mij ook af van de support die ze krijgen vanuit de developer community. Geen support uit die hoek betekent geen games. En geen games betekent een $99 gadget dat alleen maar stof vangt.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).