Nieuws
Now Reading
[Gamelab Barcelona 2012] Kazunori Yamauchi: “Sony keurde Gran Turismo af en noemde het te creatief”
0

[Gamelab Barcelona 2012] Kazunori Yamauchi: “Sony keurde Gran Turismo af en noemde het te creatief”

by Alessandra van Otterlo5 juli, 2012

In deze allerlaatste post over Gamelab Barcelona vertelt Gran Turismo-maker Kazunori Yamauchi hoe hij in de industrie verzeild raakte. “Toen ik hoorde dat ik mijn videogames kon maken was ik stomverbaasd. Gamedevelopment was een hobby, ik had nooit gedacht dat ik er mijn werk van kon maken.” 

Kazunori Yamauchi koos voor een opleiding in boekhouden, maar daar kwam niet veel van terecht. Hij spendeerde een groot deel van zijn studententijd aan het ontwikkelen van software voor anderen. De rest van de tijd was hij bezig met zijn andere grote liefde: het maken van films. Dat hij waarschijnlijk niet de nieuwe Japanse Steven Spielberg zou worden beseft Yamauchi-san zich rond zijn 15e. Toch wilde hij nog steeds regisseur worden. Toen hij van de universiteit kwam had hij het idee om voor Sony Music Entertainment videoclips te maken. Tijdens zijn sollicitatie presenteerde Yamauchi-san zich met verschillende projecten die meer met computers te maken hadden dan met film. Hij werd aangenomen, maar niet voor de muziekdivisie van Sony. Hij ging aan het werk in de videogame tak. Dit was geen teleurstelling. Hij zegt hierover: “Toen ik hoorde dat ik mijn videogames kon maken was ik stomverbaasd. Het maken van games was een hobby, maar ik had nooit gedacht dat ik daar mijn werk van kon maken.”

Leven veranderen

De eerste keer dat het idee voor Gran Turismo aan het management werd getoond werd het afgekeurd. Het is te creatief, is wat Yamauchi-san en zijn team te horen kregen. Toen hebben ze Motor Toon Grand Prix gemaakt. Ook een race game, maar een die qua stijl minder risico met zich meebracht. Toen het team Gran Turismo voor de derde keer pitchte werd het pas goedgekeurd. Inmiddels racet de game designer zelf ook. “Door het werken aan de Gran Turismo games heb ik door de jaren heen allerlei dingen over racen geleerd. Ik wilde wel eens proberen of dat in een echte auto ook zou werken.” Intussen is ook de eerste winnaar van de GT Academy bekend. In dit programma kunnen GT spelers ook hun race skills in een echte auto proberen. Yamauchi-san is heel enthousiast over de academy: “Met dit project bieden wij de spelers een kans om zich verder te ontwikkelen en om iemand’s leven te veranderen. Dat jongeren deze uitdaging aangaan is voor ons als team een stimulans.”

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).