Nieuws
Now Reading
[Gamelab Barcelona 2012] Al Lowe: “Kickstarter succes heeft niet alleen met bekendheid te maken”
0

[Gamelab Barcelona 2012] Al Lowe: “Kickstarter succes heeft niet alleen met bekendheid te maken”

by Alessandra van Otterlo29 juni, 2012

Al Lowe is een moppentapper die met het toentertijd pikante Leisure Suit Larry een paar grote hits scoorde. Onlangs haalde hij op Kickstarter genoeg geld op om een remake te maken van de allereerste Larry.

Al Lowe realiseert zich dat 75 procent van alle Kickstarter projecten niet succesvol is. In zijn geval heeft zijn bekendheid en die van Leisure Suit Larry zeker een rol gespeeld. Zo ook bij Double Fine. Maar er komt meer kijken bij een succesvol Kickstarter project dan bekendheid alleen.

Een van zijn belangrijkste tips is dat je ervoor moet zorgen dat je oproep geïnspireerd overkomt. “Blijf dicht bij jezelf blijft en kies iets wat voor jou en je project werkt.” (En dat betekent in het geval van Lowe flauwe grappen met een hele dikke knipoog -red) Daarnaast is het kiezen van goede rewards belangrijk. Voor zijn eigen project hebben ze een Larrywood Walk of Shame verzonnen met daarop de sterren met daarin de namen van mensen die 750 dollar betaalden. Die reward was binnen 24 uur uitverkocht.

Wat Lowe een van de grootste voordelen vindt van Kickstarter funding is het ontbreken van een publisher. Dat geeft een developer meer vrijheid. “ Ik heb er alleen nu wel een raad van advies van 14.000 mensen bij gekregen, want veel van de backers sturen me berichten met hun ideeën voor de game.”

Niet al het geld dat Lowe via Kickstarter heeft opgehaald gaat naar de ontwikkeling van de game. Kickstarter en Amazon pakken een percentage. Alle reward goodies moeten worden ontwerpen, gemaakt, ingepakt en verstuurd. Volgens Lowe is er van het totaal opgehaalde Kickstarter bedrag van 650.000 dollar zo’n 150.000 dollar gespendeerd aan alle voornoemde kosten.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).