Nieuws
Now Reading
[Gamelab Barcelona 2012] zonnige toekomst voor mobiele games
0

[Gamelab Barcelona 2012] zonnige toekomst voor mobiele games

by Alessandra van Otterlo27 juni, 2012

Control’s reizende reporter Alessandra van Otterlo is vanaf vandaag op de gameconferentie Gamelab 2012 in Barcelona.

De eerste dag van het Gamelab congres in Barcelona gaat geheel over mobile gaming. Meer dan 300 aanwezigen tijdens de sessies maken duidelijk dat mobiel gamen populair is. Chris James, MD van de populaire website Pocket Gamer, zet alle cijfers en trends nog eens op een rijtje. “Mobiele games gaan een zonnige toekomst tegemoet.”

Op dit moment zijn er wereldwijd meer dan 6 miljard mobiele telefoons, waarvan 800 miljoen smart phones. En er zijn, verdeeld over de verschillende platforms, al meer dan anderhalf miljoen apps en dat aantal groeit met de dag. Die apps worden verkocht in honderden app stores en ook dat aantal neemt nog steeds toe. De omzetten zijn volgens James ook hoog. Apple alleen heeft al 4 miljard dollar aan developers betaald.

Zover de cijfers. Dan de inhoudelijke trends. Volgens James is freemium het beste verdienmodel. Hij geeft aan dat er dit jaar meer geld verdiend gaat worden aan freemium dan aan pay per download spellen. Binnen het freemium model zijn social games het meest succesvol en volgens James gaan location-based games de nieuwe hit worden.

iOS en Android regeren de markt. HTML5 probeert het dapper, maar is (nog) niet het succes wat het in eerste instantie leek te worden. Symbian is op sterven na dood en hoewel RIM hard z’n best doet (zie ook dit artikel over Nordic Games) zal de Blackberry als gaming device volgens de Pocket Gamer directeur nooit een hit worden. Voor indie en console developers ziet James goede mogelijkheden op de mobiele markt. Voor indie games, omdat platformhouders, zoals Apple, deze onafhankelijke games promoten naast titels van de grote uitgevers.

Chris James

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).