Nieuws
Now Reading
[Nieuws] Kans op voortzetting Gamefonds lijkt aanzienlijk
0

[Nieuws] Kans op voortzetting Gamefonds lijkt aanzienlijk

by Redactie18 juni, 2012

Afbeelding: Collage van beelden uit games die een bijdragen uit het Gamefonds (hebben) ontvangen: Bohm (Monobanda), Rocket Riot voor touch (Codeglue), Hiko (Glowforth), Catch-22 (Mango Down) en Awesomenauts (Ronimo Games).

De kans dat het Gamefonds blijft bestaan is aanzienlijk. Na afloop van de evaluatie afgelopen vrijdag lieten de twee betrokken fondsen-directeuren zich positief uit over de resultaten en de toekomst van het Gamefonds.

Mediafonds-directeur Hans Maarten van den Brink gaf in 2008 met dit opiniestuk in NRC een eerste aanzet tot wat het Gamefonds zou worden. Vier jaar later is er 1,3 miljoen euro geïnvesteerd in de “artisticiteit van games” en afgelopen vrijdag vond een semi-publieke evaluatie plaats waarbij het nut en het proces tegen het licht is gehouden. “Een onverwachts zinnige bijeenkomst”, concludeerde Van den Brink achteraf, duidend op de veelal verplichte nummers die dit soort evaluaties vaak zijn.

Eveneens positief was hij over de mate waarin het Gamefonds in de loop der jaren zijn nut heeft bewezen. Ook Janny Rodermond gaf aan een voorzetting van het Gamefonds wel te zien zitten. Rodermond is directeur van het Stimuleringsfonds voor Architectuur (volgend jaar wellicht het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie) dat sinds begin 2012 naast het Mediafonds de tweede geldschieter is.

Kritiek was er natuurlijk ook. Zo stelden sommige deskundigen, afkomstig uit zowel de games- als cultuurhoek, meer te verwachten van het Gamefonds op het gebied van begeleiding en bemiddeling. Verder mogen de beperkte publicaties over toegekende aanvragen en vooral opgeleverde games een stuk uitvoeriger, aldus de deskundigen.

Dilemma’s

Als het Gamefonds daadwerkelijk een vervolg krijgt, hebben de betrokken financiers nog een paar aardige dilemma’s op te lossen. Zo hield Richard Boeser hield tijdens zijn presentatie van Ibb & Obb (80.000 euro van het Gamefonds) een pleidooi voor openheid, waarop iemand zich afvroeg of het het publiceren van het complete design de makers niet te kwetsbaar maakt voor diefstal — met een verwijzing naar de Radical Fishing en J.S.Joust-affaires.

Kunstenaar Joan Heemskerk, maker van ZYX (29.000 euro van het Gamefonds), had gehoopt op meer inzet vanuit het Gamefonds bij het vinden van developers. Iemand anders opperde dat de beoordelaars veel kritischer moesten kijken naar de haalbaarheid van een project, maar ook naar het marketingplan, de schaalbaarheid en mogelijke commerciële toepassing en daarbij adviseren. Hans Maarten van den Brink waarschuwde echter dat het Gamefonds niet op de stoel van de makers mag gaan zitten. Dus geen ‘als je dit en dat nog verandert, dan kennen we jouw aanvraag toe’. Over het criterium ‘commerciële haalbaarheid’ merkte iemand op dat je daar juist níet naar moet kijken, en vooral projecten moet kiezen die het commercieel niet zouden halen.

Binnenkort verschijnt de definitieve eindrapportage van het Gamefonds (we zullen de link hier publiceren), wat wellicht dus de eerste stap is naar een vervolg.

Kerncijfers

Voorloper: DING! Prijs voor artistieke ontwikkeling games

  • 50.000 euro
  • Fonds BKVB, Virtueel Platform, Mediafonds

Gamefonds — deel 1

  • 1 november 2008 – 1 november 2010
  • 1.000.000 euro
  • 50% Ministerie OC&W / 50% Fonds BKVB & Mediafonds

Gamefonds — deel 2: 2011

  • 300.000 euro
  • Mediafonds & Fonds BKVB

Gamefonds — deel 3: 2012

  • 300.000 euro
  • Mediafonds & SfA

Toegekend

  • Drie jaar € 1.300.000 uitgekeerd
  • Overhead < 10%
  • 122 aanvragen
  • waarvan 26 gehonoreerd, 22%
About The Author
Redactie