Nieuws
Now Reading
[Nordic Game 2012] Randy Pitchford: “Hoe Gearbox zijn imago bewaakt”
49

[Nordic Game 2012] Randy Pitchford: “Hoe Gearbox zijn imago bewaakt”

by Alessandra van Otterlo31 mei, 2012

Randy Pitchford, de bekendste founder van Borderlands-ontwikkelaar Gearbox, vindt het imago van zijn studio erg belangrijk. Maar daarmee gaat het volgens hem niet alleen om wat buitenstaanders, zoals pers, publishers, analisten en andere studio’s van je denken. Het gaat er ook om wat je werknemers vinden van zichzelf, hun collega’s en de studio als geheel. En met dat punt begint hij zijn verhaal.

Gearbox is een bedrijf, dus er moet geld worden verdiend. Een groot deel van dat geld gaat terug het bedrijf in voor nieuwe projecten. Toch verdeelt het bedrijf 40 procent van de winst onder de werknemers. Hoeveel iedereen krijgt hangt af van hoe lang hij of zij aan het project heeft gewerkt en hoe lang hij of zij voor Gearbox werkt. Werknemers die sinds de oprichting voor Gearbox werken krijgen zelfs een even groot deel van de winst als Pitchford zelf. Met een dergelijke winstdeling gaan je werknemers zich mede-eigenaar voelen en dat resulteert in grote betrokkenheid.

Pitchford heeft ook harmonie en tevredenheid hoog in het vaandel. “Wanneer we niet blij zijn en niet goed als team werken kunnen we ook nooit goede games maken. Dus de tevredenheid van onze werknemers is iets waar we dagelijks mee bezig zijn.”

Het beeld wat buitenstaanders van je bedrijf hebben is volgens Pitchford onder andere gebaseerd op geloofwaardigheid. Door het zorgvuldig kiezen van projecten heeft Gearbox een goede reputatie opgebouwd. Niet alleen voor wat betreft het creëren van eigen IP, maar ook voor het work for hire dat ze leveren. Bij het kiezen van projecten hebben ze er ook altijd voor gezorgd dat er een diversiteit aan platforms was en dat ze ook aan verschillende genres hebben gewerkt. Zo lijkt Samba de Amigo totaal niet in de line-up van Gearbox te passen, maar de keuze voor dat project is heel bewust geweest, zegt Pitchford. “Toen we met Samba de Amigo aan de slag gingen was er een groot aanbod van muziek games. Alles leek wel Guitar Hero te worden. Dan is het als studio belangrijk om ook in dat genre goede games te kunnen maken. Ook al liggen je roots heel ergens anders.”

Als laatste belangrijke punt voor het imago noemt Pitchford winst. Het werk dat Gearbox heeft verricht voor Half Life heeft Valve en Sierra niet alleen winst opgeleverd. Het heeft ze ook geholpen om van Half Life een franchise te maken. Dat heeft de reputatie van Gearbox enorm vooruit geholpen en het mogelijk gemaakt om ook eigen games te maken. Inmiddels heeft Gearbox met Brothers in Arms en Borderlands twee goedlopende eigen IPs, maar zal werk voor anderen blijven doen. “Wanneer je steeds dezelfde dingen blijft doen houdt het ergens op”, zegt Pitchford. “Als je niet varieert raken mensen verveeld en dat is funest.”

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).