Nieuws
Now Reading
[Nordic Game 2012] Swords & Sworcery’s Nathan Vella over game promotie
0

[Nordic Game 2012] Swords & Sworcery’s Nathan Vella over game promotie

by Alessandra van Otterlo29 mei, 2012

Hét handboek voor het promoten van games bestaat niet, zegt Nathan Vella, mede oprichter en President van Capybara Games — bekend van Sword & Sworcery.

Wat werkt hangt sterk af van het spel zelf. Voordat je aan promotie begint is het belangrijk dat je bepaalt wat de echt coole dingen zijn aan je game. Zaken die Vella nooit cool vindt zijn het aantal levels, hoe lang de speeltijd is, leaderboards en alle features die iedere andere game ook heeft. Wanneer je de coole dingen hebt vastgesteld kan je echt met de promotie aan de slag.

Vella benadrukt dat je bij promotie ook aan kleine dingen moet denken. “Neem bijvoorbeeld het icoontje in de App Store. Dit is het eerste en vaak het enige ding dat mensen die voor games shoppen zien. Daarom moet je icoontje in een oogopslag duidelijk weergeven wat je game is.” Wanneer je zelf geen grafisch ontwerper in huis hebt kun je volgens Vella beter niet zelf gaan rommelen. “Huur iemand in. Heb je een beperkt budget ga dan bijvoorbeeld eens kijken bij een goede opleiding.”

Goede en recente screenshots zijn ook onmisbaar. Vella zegt hierover: “Zorg dat je deze altijd up to date hebt en dat ze makkelijk te vinden zijn. Ook in je screenshots moeten de coole aspecten van je game terugkomen. Hou er rekening mee dat mensen die op je websites screenshots komen zoeken meestal de eerste pakken. Je eerste screenshot moet daarom altijd de beste zijn.”

Voor trailers geldt volgens Vella hetzelfde als voor de icoontjes: “Ben je er geen crack in, waag je er dan niet aan. Iemand inhuren is de investering meer dan waard.” Verder stoort hij zich aan bullet points, veel tekst en in de meeste gevallen aan voiceovers in trailers.

Bij het maken van al je promotiemateriaal is het belangrijk dat je je realiseert dat promotie niet alleen is voor de eindgebruiker. Vella: “Je moet je game ook promoten bij platformhouders. Zij bepalen welke games worden gefeatured en zoals we allemaal weten zijn die features belangrijk.”

De laatste twee punten die Vella naar voren brengt gaan over netwerken. Hij vindt het belangrijk om congressen en evenementen te bezoeken en daar met andere mensen een biertje te drinken. “Ontmoet mensen, word vrienden, want wanneer ze je mogen dan zijn ze bereid je te helpen met promotie. Maar wees altijd eerlijk over de game en de ontwikkeling er van. Maak dingen niet mooier dan ze zijn.”

Leestip van Vella: blog.kertgartner.com/2012/03/making-entertaining-and-engaging-video-game-trailers

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).