Nieuws
Now Reading
[Nieuws] Lancering GameMaker Studio spannend moment voor bedenker
0

[Nieuws] Lancering GameMaker Studio spannend moment voor bedenker

by Matthijs Dierckx25 mei, 2012

Wat ooit begon als een handige tool voor zijn kinderen is sinds deze week een professioneel pakket. Voor het eerst verschijnt een versie van GameMaker die niet helemaal door bedenker Mark Overmars is gemaakt. Sterker nog, “Ik denk dat er nog maar zo’n 10 procent van mijn code in zit”, zegt de eerste hoogleraar games van Nederland.

Met GameMaker Studio gaat YoYo Games de strijd aan met andere populaire ontwikkeltools als Flash en Unity. Overmars vindt het spannend. “GameMaker gaat nu gebruikt worden door professionals, die er hun geld mee verdienen.” Dat gebeurde toch al? “Klopt, vooral in de indie scene. Maar dat voelde anders. Nu is het een professionele tool geworden. Indies gebruikten een amateur tool om geld mee te verdienen.” 

Overmars lanceerde zijn eerste “Game Maker” twaalf jaar geleden. “Sinds die tijd heeft het zich ontwikkeld van een product voor kids naar professionele tool. En weet je wat ik interessant vind? Dat het klopte. De structuur, de onderliggende concepten, het klopt nog steeds bij de games die we tegenwoordig maken.”

Versie nummertje 8 maakte hij nog helemaal alleen. “Maar van in 8.1 zaten al enkele verbeteringen die door andere waren geprogrammeerd. Het runner-deel in de nieuwe versie is compleet nieuw, de maker is nog voor een klein deel van mij. Deze versie krijgt ook geen nummer meer. Dit is een grote stap. Dus geen GameMaker 9 maar GameMaker Studio.”

De basis van GameMaker Studio kost 99 dollar. Daarvoor kunnen games gemaakt worden die draaien als executable op PC en Mac. Daarbij kunnen developers modules kopen die uitvoer mogelijk maken naar HTML5 (100 dollar), Android en iOS (beide 200 dollar). Het complete pakket is bij elkaar dus iets minder dan 600 dollar. Vooralsnog draait de ontwikkelomgeving alleen nog op PC.

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.