Nieuws
Now Reading
[Boxring] De nieuwe kloon-hype: Joust — Jansen vs Ismail
0

[Boxring] De nieuwe kloon-hype: Joust — Jansen vs Ismail

by Matthijs Dierckx25 mei, 2012

Welkom bij deze eerste Control Boxring ooit! Het onderwerp: klonen (ja zucht ja, maar deze week toch weer zeer actueel). De deelnemers: Rami Ismail, de helft van Vlambeer en zelf groots slachtoffer van de steeldieven Gamenauts. In de andere hoek: Adriaan Jansen van het kersverse en nog niet gekloonde Abbey Games.

Het onderwerp: Joust is gejat

Indies die zich graag opwinden, konden deze week hun hart ophalen. Het liefste jongetje van de klas werd gepest door een stel bullies — oftewel: J.C. Joust is wel/niet/wel brutaal gejat. We gaan hier niet het hele feitenrelaas herhalen (lees dat vooral hier en hier), maar we raden je aan in deze filmpjes te bekijken:

Het Gevecht

Ronde 1: Adriaan 

Het is lastig voor mij om een oordeel vellen over klonen. Klonen is anti-creatief, vaak respectloos en het remt open development. Echter, clones zijn ook ergens goed voor. Zo bereiken ze meer mensen met toffe games dan de artsy indie scene, geven ze de consument meer keuze en kunnen er verbeteringen optreden in thema, visuals of sound. Iets wat nog veel belangrijker is voor jou en mij, is dat ze door contrast een groep creëren die zich veel meer druk maakt om authenticiteit. Clones zijn wat mij betreft niet zo ernstig, zolang een deel van de markt maar zegt dat ze het wel zijn.

Ronde 2: Rami

Clones zaaien angst onder innovatie-makers, creëeren wantrouwen tussen mensen die samen mooie dingen hadden kunnen maken en suggereren dat innovatie geen kracht, maar een zwaktebod is. De winst is slechts een zielloze Radical Fishing & Joust-kloon voor de consument, maar diezelfde consument mist daardoor potentiele pracht-games die handenvol developers niet maken uit angst gekloond te worden.

Ronde 3: Adriaan
Klonen versterkt juist de indie scene tussen mensen die elkaar respecteren en wie ze kunnen vertrouwen. Het geeft een goed-slecht verhouding voor degene die vinden dat originaliteit bij verre het belangrijkste is in een game. De gedeelde angst bindt juist mensen om samen sterker te staan! Het zou me niet verbazen dat juist doordat je gekloond bent, je gelijkgezinde hebt gevonden om nieuwe vette shit mee te maken. Ik vind overigens dat de consument zelf mag bepalen wat hij het belangrijkst vindt. Als je een hekel hebt aan Bach, maar weg bent van dubstep, dan is Papa Quash voor jouw een grote vooruitgang op Joust.

Ronde 4: Rami

Voor ons is de ‘keuze’ tussen redneck en ninja of Bach en dubstep geen reden om de originele makers verdiende erkenning te ontzeggen, noch een reden de consument potentiële prachtgames te ontnemen. Wij streven naar een industrie van wederzijds respect, creativiteit en samenwerking. Klonen leidt uiteindelijk alleen tot een cynische industrie waarin men uit vrees en van creativiteit ontdaan, slechts nog elkaar kan klonen.

Wat vind jij? Geef je commentaar hieronder.

About The Author
Matthijs Dierckx
Matthijs Dierckx is componist en sound designer voor roguelite cult-hit Unexplored (2017) en twee nieuwe projecten. Hij is één dag per week verbonden aan de HvA en schrijft geregeld over games voor diverse tijdschriften. Dierckx was co-creator van het rekenspel Sumico (2014) en tot 2015 oprichter en uitgever van Control.