Nieuws
Now Reading
[Interview] “We moeten beter worden op zakelijk gebied” — Pim Bouman, voorzitter van de Dutch Games Association
0

[Interview] “We moeten beter worden op zakelijk gebied” — Pim Bouman, voorzitter van de Dutch Games Association

by Redactie10 mei, 2012

Pim Bouman, sinds januari dit jaar voorzitter van branchevereniging Dutch Games Association, vertelt over zijn ambities voor de vereniging.

Wat vind je van de huidige stand van zaken in Nederland?

“Veelbelovend, onstuimig, er heerst een fijne vibe. Het medium games groeit snel: steeds meer spelers, platformen, toepassingen en dus kansen. In Nederland wordt daar vol op ingehaakt En het einde is nog lang niet in zicht.

Wat goed is om te weten is dat we op alle gebieden meedoen, op hoog niveau. Op entertainment, serious/applied en research gebied. En dat moet: steeds meer zijn games een global marketplace. Gelukkig zijn we hoog opgeleide out of the box denkers, en kunnen we als geen ander internationaal denken en onze ideeën exporteren.”

Wat ga je doen voor de DGA? 

“We gaan het samen doen. De boel zo organiseren dat we voor iedereen in de gamessector een steun in de rug kunnen zijn. Hoe gezonder het klimaat in onze sector, hoe meer iedereen daarvan profiteert.

Daarvoor moet je weten wat er leeft en wat men wil in de verschillende segmenten, en dat behartigen. Door een betrokken, actief en transparanter bestuur. Zo krijgen we betrokken leden en een klimaat waarin iedereen zijn steentje wil bijdragen.

Er zijn best veel zaken die misschien wat abstract zijn, maar erg belangrijk, bijvoorbeeld het topsectoren verhaal van de overheid. Als we erin slagen om een goed innovatie ecosysteem tussen onderzoek (toegepast en fundamenteel), bedrijfsleven en overheid helpen op te zetten, dan komen daar voor iedereen concrete voordelen uit.

Verder gaan we de standaard negatieve beeldvorming over games in de media aanpakken. Pro-actief, misschien wel beginnen met een games manifest: iedereen de magie van games op een positieve manier laten inzien (toepassingen van games op gezondheidsgebied bijvoorbeeld).

Dit draagt ook weer bij aan de lobby naar buiten. De gamessector groeit harder dan andere sectoren, maar op het gebied van investeringen merken we daar nog te weinig van. Daarvoor moeten we beter worden op zakelijk gebied. De meesten van ons zijn jong en groen, dus daar gaan we zo goed mogelijk bij helpen. Bijvoorbeeld door participatie op beurzen en het organiseren van DGA-dagen.”

Hoe ziet de DGA er over een aantal jaar uit?

“Geen idee. Niets gaat vanzelf en om maar in game development termen te spreken geloof ik in een ‘agile’ aanpak. De grote lijnen zijn duidelijk, stap voor stap gaan we zoveel mogelijk waarde toevoegen.

We zijn als sectororganisatie uniek, andere sectoren zijn veelal versnipperd. Dit brengt mogelijkheden maar ook uitdagingen met zich mee. Die gaan we met de beperkte tijd en middelen die we hebben met veel enthousiasme aan. Hoe meer we kunnen doen, hoe beter. Een bloeiende industrie waarin Nederland over 5 jaar een van dé spelers op het wereldtoneel is, daar hebben we nú invloed op.”

About The Author
Redactie