Nieuws
Now Reading
[GDC2012] Guerrilla overwoog Steam Punk-game
0

[GDC2012] Guerrilla overwoog Steam Punk-game

by Matthijs Dierckx8 maart, 2012

Tijdens zijn GDC-praatje, leek het er heel even op dat Studio Art Director Jan Bart van Beek het nieuwe IP van Guerrilla Games ging onthullen. Uiteraard was dat niet het geval (zou een beetje absurd moment zijn), maar hij gaf wel een aardige blik op het gameconcept dat het bíjna was geworden: ’70’s Punk’.

Toen het moment was aangebroken waarop Guerrilla Games een nieuw IP zou ontwikkelen, kreeg iedere medewerker de kans een idee te pitchen. Crowdsourcing Design, noemt Van Beek dat. Het resultaat: 33 ideeën. Vier uitverkoren concepten kregen de preproductie behandeling, compleet met concept art.

Van één van die vier, uiteraard een van de afvallers, liet Van Beek het een en ander zien — helaas in een iets te hoog tempo, want de Art Director was ondanks zijn Matthijs van Nieuwkerk-spreektempo al ruim over zijn tijd heen, zo probeerde een op-en-neer springende GDC-medewerker hem duidelijk te maken.

Anyway, het net-niet-nieuwe-ip dus. Dat begon met de suggestie een Steam Punk-game te maken. Probleem daarbij: Guerrilla wil het IP kunnen ‘ownen’. Dat bedoelde Van Beek volgens mij niet in de meest letterlijke zin. Eerder wilde hij aangeven dat ze een vorm van steam punk wilden neerzetten die een geheel op zichzelf stond. Waarvan je uiteindelijk alleen kon zeggen: dat hoort bij die game.

En dat lukte niet. Na maanden onderzoek kwam de developer tot de conclusie dat het steam punk-genre in diverse media al zo is uitontwikkeld, dat er met geen mogelijkheid meer een ‘eigen’ versie van was te maken. “It’s set in stone.”

Een ander soort ‘punk’ dan. “Diesel Punk? Car Punk? 1980’s Punk? Muscle car Punk?” En die laatste triggerde iets: een 1970’s setting, met de look and feel uit die periode, maar dan 100 jaar in de toekomst. Vliegende Cadillacs, dat soort zaken.

Het verhaal behelsde een soort X-Men, waarin een stel ‘freaks’ (scientists, ‘robotists’, ‘botalists’, ‘genetecists’) de enige zijn die de wereld kunnen redden. Of zo. Werktitel: Dark Science. Naam van de hoofdpersoon: Jack Grobar (of Groban, mijn handschrift is soms slecht leesbaar).

Ter afsluiting liet Van Beek eerst een stuk concept art zien (dat hij ons uiteraard niet wilde mailen) en een montage van bestaande beelden — een soort video-moodboard-met-verhaal.

Over de gameplay geen woord. We gokken een eh… shooter? En dan eentje à la Prototype, gezien de special powers van de eerder genoemde verzameling freaks. Maar ja, het idee is dus in de laatste ronde van Guerrilla’s Next Top Game gesneuveld. De winnaar leren we ongetwijfeld ergens komend jaar kennen.

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.