Nieuws
Now Reading
[GDC2012] Post Mortem van Atom Zombie Smasher van Blendo Games
0

[GDC2012] Post Mortem van Atom Zombie Smasher van Blendo Games

by Eric Bartelson7 maart, 2012

Leuk onderdeel van de praatjes op de GDC zijn de post mortems. Developers praten over de totstandkoming van hun games. Dat kunnen oude klassiekers zijn, maar ook indie spellen van vorig jaar. In die laatste categorie valt Atom Zombie Smasher van Blendo Games, de gamestudio van Brendon Chung. Check de trailer hieronder om je geheugen op te frissen.

Brendon Chung was niet altijd een indie developer. Hij heeft zijn sporen verdiend in AAA gamedesign. Zo werkte hij onder meer aan Lord of the Rings: “Herinner je de missie waarin je Bilbo moest begeleiden? Dat was ik.” Maar Chung bouwde graag games zelf. Hij bracht games uit op XBLA Indie (inderdaad, het kanaal dat nog steeds niet in Nederland beschikbaar is) maar verdiende daar niet genoeg aan om rond te komen (7000 dollar in 2010 en 4000 dollar in 2011). Toch maakte hij zijn nieuwe zombie geïnspireerde game weer op dat kanaal.

Het eerste prototype van Atom Zombie Smasher was ontwikkeld met de Xbox controller in gedachten. Het had een makkelijke control scheme en testen van vrienden bevestigde zijn idee dat de game fun was, maar  verre van perfect. De reden daarvoor? “Ik had voor dat simpele spelletje maar liefst 23.900 regels code nodig! Dat is het teken van een autodidact programmeur, die spaghetti van code.” Chung liet de game een jaar liggen en maakte in de tussentijd Flotilla. Met de extra ervaring in de vingers ging hij terug naar zijn zombie management game.

Exploderen

Maar dit maal richtte hij zijn volgende game op Steam. Dat had implicaties voor de controls. De stap van controller naar muis en toetsenbord gaf hem het idee dat de game groter moest en hij bedacht een volledige overwereld waarin een constante stroom aan informatie werd gegeven. “Er was zoveel data onscreen dat je hoofd bijna explodeerde, maar ik zag het niet. Ik beging de grootste zonde die een designer kan maken: ik was verliefd geworden op mijn eigen creatie.”

Miserable

Chung liet vrienden de game testen en zag dan dat ze plezier hadden met de core mechanic. “Maar de overwereld ‘made them miserable’. Toch kon ik het niet opbrengen om ‘m te schrappen.” Dat jaar kreeg de jonge developer ‘een openbaring’ tijdens een bordspel workshop op IndieCade. “Met alleen een stuk karton, een stift en wat pionnen als gereedschap zag ik in dat ik het simpel moest houden. Ik moest afscheid nemen van mijn baby. Nou ja, de helft van mijn baby.”

Met alleen de core gameplay van het managen van een zombie outbreak en het evacueren van burgers werd Atom Zombie Smasher een hit op Steam. De game verkocht 96.000 exemplaren voor een verkoopprijs van 15 dollar. Chung had eindelijk een commerciële hit gemaakt.

 

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.