Nieuws
Now Reading
[Opinie] NVPI gokt cijfers, maar noemt het ‘conclusie’
7

[Opinie] NVPI gokt cijfers, maar noemt het ‘conclusie’

by Alessandra van Otterlo26 februari, 2012

De NVPI heeft eind vorige week de verkoopcijfers over 2011 van muziek, video en games bekend gemaakt. Net als in vorig jaar concluderen ze dat het met de verkoop van games in Nederland niet best is gesteld. De omzet van de verkoop van fysieke games daalt. Dit jaar met maar liefst 24 miljoen. Gelukkig trekt de digitale verkoop volgens de NVPI aan. Van 18 miljoen in 2010 naar 28 miljoen in 2011. En hoewel de digitale markt in de lift zit leert een snel rekensommetje ons dat er over het geheel genomen geen groei zit in gamesomzet in Nederland.

Op basis van schattingen trekt de NVPI een keiharde conclusie

Misschien klopt dit, maar misschien ook niet. De NVPI heeft namelijk geen beschikking over verkoopcijfers van digitaal gedistribueerde games en online inkomsten. Voor een platform als PSN of XBLA is het nauwelijks mogelijk om verkoopcijfers wereldwijd te krijgen, laat staan per territorium. En hoeveel Nederlanders hoeveel geld aan Zynga games uitgeven is al helemaal een raadsel. NVPI en Gfk schatten de inkomsten uit digitale omzet van games voor Nederland op 28 miljoen. Waar deze schatting op is gebaseerd wordt op geen enkele wijze onderbouwd.

Wanneer we de schattingen van de NVPI naast het onderzoek van Newzoo leggen wordt het allemaal nog onduidelijker. Volgens Newzoo is de download PC/Mac markt in Nederland in 2011 alleen al goed voor zo’n 57 miljoen. Dat is meer dan het dubbele van wat de volledige digitale Nederlandse markt volgens de NVPI bedraagt.

Daarnaast vervagen landsgrenzen door de online aankoop van fysieke games in bijvoorbeeld de UK waar games over het algemeen een stuk goedkoper zijn. Ook hier heeft de NVPI geen zicht op, omdat dit soort cijfers ook niet worden bijgehouden.

Net als vorig jaar wordt dus op basis van schattingen, zonder enige disclaimer, een keiharde conclusie getrokken. Een conclusie die een wellicht sterk groeiende Nederlandse gamesmarkt geen recht doet. Waar ligt nu de waarheid? Wij weten het niet, maar de NVPI ook niet en dat mogen ze wel eens wat duidelijker en opener communiceren.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).