Nieuws
Now Reading
[Verkiezingen] Pim Bouman — kandidaat voorzitter Dutch Games Association (deel 1)
0

[Verkiezingen] Pim Bouman — kandidaat voorzitter Dutch Games Association (deel 1)

by Matthijs Dierckx17 januari, 2012

Komende donderdag kiest de DGA haar nieuwe voorzitter. Twee kandidaten hebben zich verkiesbaar gesteld, Jan Willem Huisman (lees hier zijn antwoorden) en Pim Bouman, mede-oprichter en CEO van Gamious (lees hier het interview over Gamious). We stelden beide kandidaten dezelfde vragen — hier leest u de antwoorden van Bouman.

1. Wat zie jij als de meest belangrijke taak voor de DGA in 2012?

In 2011 hebben we een duidelijke missie geformuleerd: een gezond klimaat scheppen voor de gamessector in Nederland. De doelstellingen die daaruit voortvloeiden zijn:

  • Het stimuleren van ondernemerschap, samenwerking en zakendoen (nationaal en internationaal).
  • De vorming van een actieve lobby naar de overheid en overige sectoren.
  • Een actieve profilering bij het reageren op actuele ontwikkelingen op gamesgebied in de media.
  • Het vormen en faciliteren van een kennisplatform.
  • Verbinden, adviseren en coördineren op het gebied van games bij onderwijs en research.

Leuke woorden allemaal, maar de belangrijkste taak in 2012 is het tot uitvoering brengen van die plannen, met concrete acties. Er gebeurt al veel, maar nog niet genoeg. De leden moeten gaan merken dat hun DGA-lidmaatschap de moeite waard is. Dit kan alleen met een actief bestuur en betrokken leden: meer initiatief en minder ad hoc en reactief.

2. Jullie zijn beiden (mede)eigenaar van een gamesbedrijf, hou je wel tijd over voor het voorzitterschap?

In theorie niet, maar toch lukt het. Je moet eigenlijk een beetje gek zijn om dit te doen. Mijn voordeel is dat ik met Gamious binding heb met bijna alle onderdelen in de industrie: nationaal en internationaal. Van developers (freelance tot grotere studio’s), distributeurs en mediabedrijven, tot studenten en onderwijsinstellingen en alles wat er om dit medium heen gebeurt. Hierdoor heb ik een goed beeld van wat er leeft, in alle lagen, zonder daar actief extra tijd aan te hoeven te besteden. Hierdoor kan ik alle belangen zo goed mogelijk afwegen en verbindingen leggen.

3. Waarom wordt de DGA met jou als voorzitter een sterkere organisatie?

Het afgelopen jaar heb ik als algemeen bestuurslid geleerd wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn die je als DGA hebt, dit is waardevolle bagage. Verder denk ik bewezen te hebben dat mijn inzet en inspanningen er toe hebben gedaan, maar dat moet je eigenlijk aan mijn medebestuursleden vragen.

Het afgelopen jaar heb ik de DGA vertegenwoordigd in de FDCI, daar zit ik samen met andere branche- en sectororganisaties die al een stuk verder zijn. Daar moeten wij ook naartoe. In 2012 moeten we de basis leggen voor een professionelere DGA, met uiteindelijk een full- time bezetting in 2013. Nederland heeft heel veel potentie om een grote speler te worden in de wereldwijde gamesmarkt, daar draag ik met een jaar gekkenwerk graag mijn steentje aan bij.

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.