Nieuws
Now Reading
[Verkiezingen] Jan Willem Huisman — kandidaat voorzitter Dutch Games Association (deel 2)
0

[Verkiezingen] Jan Willem Huisman — kandidaat voorzitter Dutch Games Association (deel 2)

by Matthijs Dierckx17 januari, 2012

Komende donderdag kiest de DGA haar nieuwe voorzitter. Twee kandidaten hebben zich verkiesbaar gesteld, Pim Bouman (lees hier zijn antwoorden) en Jan Willem Huisman, mede-oprichter en Creatief Directeur van IJsfontein Interactive en onlangs nog te gast in Control Gamelab. We stelden beide kandidaten dezelfde vragen — hier leest u de antwoorden van Huisman.

1. Wat zie jij als de meest belangrijke taak voor de DGA in 2012?

In 2012 moet de DGA groeien naar een belangen organisatie met een vaste staf. Om ervoor te zorgen dat de DGA in de toekomst (inter)nationaal van betekenis kan zijn moet er continuïteit zijn. In de eerste periode van 2012 moet er gekeken worden wat de ambities van de DGA zijn. Hier volgt een profiel uit en vervolgens wordt er iemand in dienst genomen. Alleen als je iemand professioneel verantwoordelijk kunt maken voor de resultaten van de DGA kan ze groeien tot een belangen organisatie met slagkracht.

2. Jullie zijn beiden (mede)eigenaar van een gamesbedrijf, hou je wel tijd over voor het voorzitterschap?
Als we ervoor zorgen dat de DGA niet afhankelijk is van de “vrije tijd” van haar bestuursleden zorgt dit ervoor dat ook de tijdsbesteding van een voorzitter binnen de perken blijft. Daarom moet er zo snel mogelijk een staf komen.

3. Waarom wordt de DGA met jou als voorzitter een sterkere organisatie?
Ik wil graag voorzitter worden omdat ik me (mede) verantwoordelijk voel voor het succes van de Nederlandse game industrie. Ik ga niet in het bestuur voor de gezelligheid maar omdat ik wil dat we de DGA binnen een jaar transformeren naar een organisatie met een duidelijke visie en bijbehorend plan waarop de staf en het bestuur afgerekend kunnen worden. Als dit niet lukt heeft de DGA geen bestaansrecht volgens mij.

 

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.