Nieuws
Now Reading
[Docu] Gamedesigner in space, wie volgt Richard Garriott?
0

[Docu] Gamedesigner in space, wie volgt Richard Garriott?

by Eric Bartelson13 januari, 2012

Wat wil jij later worden als je groot bent? Op de redactie van Control vliegen de droomjobs links en rechts om de oren bij die vraag. Filmster? Check. Beroemd en geliefd auteur van obscure science fiction? Check. Keeper van Ajax en het Nederlands elftal? Check. Maar de allermooiste droombaan die door ons allemaal wordt begeerd is astronaut, of zoals de Russen dat nog mooier noemen kosmonaut.

Wij hebben ons inmiddels verzoend met het idee dat het waarschijnlijk nooit gaat gebeuren (al is er altijd nog dat kleine stemmetje ergens diep in de kelder van ons brein dat zegt dat we de hoop niet moeten opgeven). Richard Garriott, gamedesigner en bedenker van de Ultima serie, had ook de droom van een missie in de ruimte. Zijn vader, Owen Kay Garriott, was een echte NASA astronaut die zowel in de 70’s als de 80’s tijd in de ruimte had doorgebracht. Zoon Richard was altijd al gefascineerd door ruimtereizen, maar had niet de juiste fysiek voor een baan als astronaut. Een succesvolle carrière in games en dertig miljoen dollar later (de prijs voor een stoeltje aan boord van de Soyuz TMA-12) bleek hij opeens wel geschikt. In 2008 werd hij de lucht ingeschoten en spendeerde hij 10 dagen in de ISS. Welke Nederlandse developer heeft dezelfde droom en later de middelen om zijn voorbeeld te volgen?

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.