Nieuws
Now Reading
[Interview] Team6 reageert op extreem negatieve reviews op Edge en Eurogamer van FlatOut 3
17

[Interview] Team6 reageert op extreem negatieve reviews op Edge en Eurogamer van FlatOut 3

by Eric Bartelson9 januari, 2012

Eind vorige week publiceerden Edge en Eurogamer beide een review van de in Nederland ontwikkelde game FlatOut 3 Chaos and Destruction. Beide sites kwamen tot hetzelfde bedroevende eindcijfer: 1 (out of 10). Studiobaas Ronnie Nelis van Team6 is teleurgesteld, maar strijdvaardig. Hij reageert (via e-mail) uitgebreid op de vragen van Control.  

Wat was jullie eerste reactie toen de reviews binnen kwamen?

“Nou, het is natuurlijk erg jammer dat een product waar je zo hard aan hebt gewerkt zulke recensies krijgt. Maar eigenlijk zagen we het wel een beetje aankomen aangezien we de persrelaties niet in eigen handen hadden. We hadden echt ontzettend veel aanvragen voor reviewversies maar mochten die van publisher Strategy First niet zelf verstrekken. Dat zouden ze later doen, tegelijk met de marketingcampagne. We kregen daar nogal sterke reacties op van journalisten, die dan maar ‘hun eigen kopie gingen kopen’. Enkele journalisten waren daar zelfs ronduit boos over! Dat is geen goed begin van een review schrijven natuurlijk.”

“Tot nu toe heeft onze publisher nog niets aan marketing gedaan, Geen advertenties of andere persrelaties. Dat komt vast nog wel, maar wij worden daar op aangekeken. Ons wordt kwalijk genomen dat we een slechte video trailer hebben gemaakt waar we zelf geen invloed op hadden en ook dat we het spel niet eerder hebben aangekondigd. Maar Team6 mocht dat contractueel gezien helemaal niet. Veel meningen zijn op die eerste indrukken gebaseerd. Gelukkig is een enkele reviewer nog wel gewoon eerlijk, maar helaas is het momenteel nog wel veruit de minderheid. Ik weet van de reviewers die wel eerlijk waren, dat die zelfs langer gespeeld hebben dan noodzakelijk was en een aantal speelt het spel nu ook nog, gewoon omdat het zo leuk en zo uitgebreid is. Dat soort dingen zijn leuk om te horen, en als deze mensen kritiek hebben dan luisteren we daar ook echt naar.”

Kan je je vinden in de kritiekpunten?

“Bij de eerlijke reviewers en ook bij gewone klanten die de moeite nemen om ons te mailen, natuurlijk! Een reviewer had maar twee kritiekpunten, te weten de chaos in het begin van een race en de te hoge snelheid van de game. Aangezien er meer klanten hier mee eens waren hebben we dit meteen aangepast in een update waar ook nog wat extra gratis content in zat. De te hoge snelheid van de game aanpassen is overigens een keuze-optie geworden, aangezien sommigen (steeds meer eigenlijk) het op hoge snelheid leuk vinden maar anderen op lage snelheid. Overigens is het zo dat de nieuwste titel van het vorig FlatOut team, Bugbear, nog veel sneller is dan onze snelste mode zelfs! Daar hoor je niemand over natuurlijk. Het communiceren met zogenaamde ‘haters’ is een ervaring apart. 9 van de 10 keer geven ze toe dat ze het spel niet eens gespeeld hebben, en na het echt spelen van FlatOut 3 krabbelen ze dan terug. Drie van de ergste haters zijn nu onze trouwste fans. Dat is toch heel gek?”

De game is uitgekomen via publisher Strategy First, hebben zij de game vooraf getest en goedgekeurd?

“Strategy First heeft de game vele maanden getest en ons vooral in de laatste drie maanden verteld waar de focus moest liggen. Ze vonden het spel op alle punten goed op het moment van release, net als ieder ander die de moeite heeft genomen het spel echt te spelen. Wel is het jammer dat ze nu al deze slechte recensies lezen, want hoeveel van die slechte reacties kan je lezen voordat je wordt beinvloed? Ik hoop dat als ze eenmaal marketing gaan doen, dat de wereldwijde stemming zal verbeteren. Grote games hebben niet voor niets altijd een enorm marketingbudget, dat doet wel echt iets voor je game en de opinie natuurlijk.”

Hoe is de game tot stand gekomen?

“Deze versie is volledig nieuw in elk opzicht. We hebben er met ongeveer 16 mensen aan gewerkt, voor ongeveer een vol jaar. Het is gemaakt met onze eigen engine, die al 11 jaar in ontwikkeling is en volledig is toegespitst op racing games. We hebben al meer dan 60 games gemaakt inmiddels, waaronder simulaties voor Mercedes en Fiat, maar ook samengewerkt met Volkswagen, Ford, Toyota en weet ik wie nog meer. Team6 is gekozen voor het maken van deze titel omdat we duidelijk de geschiktste kandidaat hiervoor waren.”

Hoe doet de game het op Steam?

“We hebben een aardige tijd op nummer 5 of 6 van de ‘best verkopende steam games wereldwijd’ gestaan en staan inmiddels nog steeds in de top10 van best verkopende race-games. Exacte aantallen hebben we niet. Behalve de negatieve reviews en comments op youtube, hebben we veel positieve mails gekregen en ook op het steam forum zijn er ontzettend veel mensen die intensief betrokken zijn bij het spel. Mensen die heel treurig worden van al die slechte kritieken en er niets van begrijpen.”

Kun je reageren op een paar van de kritiekpunten?

Flatout 3 is much faster than its predecessors, and it’s far too fast. Steering is a combination of guesswork and luck
“Dat het te snel gaat was inderdaad bij de release een groot punt voor veel fans. We hebben dat meteen aangepast met een update. Over het sturen en gokken: Ik vermoed dat deze specifieke meneer slechte performance had op zijn PC, wat de enige reden is dat het slecht speelt. Want als professionele reviewer kan je het natuurlijk niet maken om 47 totaal verschillende physicsmodellen en voertuigen over 1 kam te scheren.”

If the vehicles behave strangely, they sound even more alien. With crash effects that sound like cardboard boxes being stamped on and engine growls that you could mistake for lawnmowers, the audio landscape is a miserable one all round.
”We hebben de motorgeluiden voor een groot deel uitbesteed aan industry-professionals. Dat heeft een groot deel van het (tijd en geld) budget gekost om dit goed te laten klinken. Iemand met verstand van motorgeluid zal niet anders kunnen zeggen dat je heel duidelijk kan horen welke categorie auto je aan het besturen bent. Ik moet wel zeggen dat de F1-achtige auto’s misschien nog wat beter hadden kunnen klinken, maar dat is alsnog een heel eind van ‘grasmaaier’ vandaan.”

As for the opponent AI, it can’t even be described as idiotic – that would imply some illusion of control. When you see a pack of AI cars in Flatout 3 it’s just Brownian motion.
“Een klacht die ik vaker hoor is dat hij juist te voorspelbaar is, dus dat hij steeds hetzelfde lijkt te doen. Ook dat hij te agressief is. Ik heb ook wat klachten liggen in mijn mailbox van mensen die vinden dat hij moeilijker moet. Evenveel mensen zeggen dat hij makkelijker moet. Daarom weten we niet zo goed wat we met dit soort ‘feedback’ aan moeten, hierover is niemand het eens.”

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.