Nieuws
Now Reading
[Interview] Bethesda Benelux: ‘Heel veel rapportages’ over Skyrim en Rage
0

[Interview] Bethesda Benelux: ‘Heel veel rapportages’ over Skyrim en Rage

by Eric Bartelson5 januari, 2012

Sinds een jaar heeft de Amerikaanse uitgever een kantoor in de Benelux. Control sprak met General Manager Menno Eijck.

Bethesda is een Amerikaanse uitgever/developer die gestaag bouwt aan een gezonde business. Ooit begonnen als developer van sporttitels als Grideron en Wayne Gretzky Hockey in de late jaren tachtig, maar de grote klapper kwam met de RPG-serie The Elder Scrolls. De eerste game, Arena, kwam uit in 1994 en in de jaren daarna volgden Daggerfall, Morrowind en Oblivion. Eind vorig jaar was het de beurt aan de vijfde game: Skyrim. Bethesda geeft ook de Fallout-serie uit en de onlangs verschenen shooter Rage van id Software.

Eindhoven

De laatste jaren timmert Bethesda nadrukkelijk aan de weg als uitgever van big-budget high-quality titels en in die strategie past ook de opening van steeds meer toegewijde lokale kantoren. In september 2010 opende in Eindhoven de Benelux vestiging. Oud-Namco Bandai Benelux baas Menno Eijck (41) zette dat op en neemt de taak van General Manager voor zijn rekening. Hij is de logische keuze voor deze positie: “Namco Bandai deed al geruime tijd de distributie voor het label Bethesda en daardoor kende ik de mensen en de producten”, zegt Eijck. “We hebben bewust voor Eindhoven gekozen omdat we hier strategisch goed zitten tussen Nederland en België.”

Buzz

Hij heeft Bethesda zien groeien: “Vroeger kwam er één game in de twee jaar uit en ging de distributie via andere partijen. Nu gaan we naar gemiddeld vier games per jaar en dan heeft het opeens zin om een eigen kantoor te hebben. Zo ben je verzekerd van een honderd procent focus op je product.” Het Nederlandse kantoor telt inmiddels vijf mensen en die hebben het op ‘t ogenblik razend druk met de grote najaarsreleases. Eijck is tevreden met hoe het bedrijf de publiciteit rond Skyrim dirigeert: “Er zijn maar weinig bedrijven die dat zo goed doen”, zegt hij. “De buzz rond Skyrim is echt gigantisch, al vanaf december vorig jaar toen hij werd aangekondigd. Elk moment, elk nieuw detail, elke nieuwe trailer, talloze beurzen, pers events, alles wordt ingezet om de hype te laten zwellen tot en met de release. En het werkt, de vraag naar Skyrim is ongekend hoog.”

Op en top Amerikaans

De Benelux vestiging valt onder het Europese hoofdkantoor in Londen, maar het is duidelijk dat Bethesda een op en top Amerikaans bedrijf is: “We maken heel veel rapportages, over van alles en nog wat”, zegt Eijck. “Dat brengt een hoop werk met zich mee, maar we zien dat er ook daadwerkelijk wat wordt gedaan met al die informatie. De Amerikanen kijken goed naar de Europese markt en doen er alles aan om een zo groot mogelijk rendement uit een vestiging te halen.”


Ambitie

De ambitie van Bethesda is om elk jaar vier titels in de markt te zetten die komen van verschillende (eigen) studio’s. Naast Bethesda Game Studio (van de franchises Fallout en The Elders Scrolls) zijn er ook id Software (van het onlangs verschenen Rage), Arkane in Lyon (Dark Messiah of Might and Magic en binnenkort Dishonored), Tango Gameworks in Tokyo (van franchises als Resident Evil, Devil May Cry en Final Fantasy). Kunnen ook Nederlandse developers bij Bethesda terecht met hun games? Eijck: “We hebben natuurlijk al onze eigen studio’s, maar als een Nederlandse developer een interessante game heeft, wil ik hem best aandragen in Amerika.”

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.