Nieuws
Now Reading
[Verhalen uit de praktijk] Serious Game Industry: UNITE! — door Mark van Kuijk
0

[Verhalen uit de praktijk] Serious Game Industry: UNITE! — door Mark van Kuijk

by Redactie16 december, 2011
Mark van Kuijk is verantwoordelijk voor Game Design & Technology aan de Hogeschool Fontys en voormalig Director of Studio GameHouse (Zylom). Dit is zijn derde bijdrage voor Control.

Tijdens Games in the City was er een sessie met BUZA en de Koreaanse delegatie over samenwerkingsverbanden in Serious Games onderzoek en ontwikkeling. Het bleek dat veel bedrijven moeite hebben om ander bedrijven te overtuigen van de kracht die games kunnen bieden. De heilige graal is nog niet ontdekt. Wellicht dat onze zoektocht de ‘gralen-grot’ wat dichter bij brengt.

Binnen de studieroute ICT & Game Design and Technology hebben we een sterke focus op Serious Game development. Studenten werken aan meerdere projecten voor opdrachtgevers uit het bedrijfsleven. Voor opdrachtgevers is dit vaak een eerste verkenning van de mogelijkheden Serious Games. Tevens helpt het opdrachtgevers om een helder beeld te krijgen van hun wensen en eisen ten opzichte van een Serious Game. Het komt voor dat n.a.v. zo’n opdracht contact gezocht wordt met een professioneel gamebedrijf zoals bijv. Ranj. Dit was bijvoorbeeld het geval met HR Development bedrijf GiTP. Een verkenning in studentenprojecten leidde uiteindelijk tot de ontwikkeling van een commercieel product.

Ik zie graag dat bedrijven en opleidingen elkaar meer gaan opzoeken. De studenten van nu zijn de werknemers (lees: beslissers) van de toekomst. Studenten worden gevormd door de omgeving waarin ze werken en waarmee ze in aanraking komen. Het lijkt me daarom zeer zinvol dat Serious Game opleidingen samenwerking zoeken met andere opleidingen. Binnen deze samenwerking kunnen studneten van verschillende disciplines hun expertises gebruiken om een Serious Game te ontwikkelen.
Denk hierbij aan games in de zorg ten behoeve van bijv. revalidatie of traumaverwerking. Studenten psychologie, fysiotherapie en geneeskunde zouden al tijdens hun studie in aanraking kunnen komen met studenten ICT, audio visueel design, en game design. Zowel de Serious Game als de ontwikkeling van studenten zal profiteren van de informatie uitwisseling van studenten. Belangrijker nog, studenten ontwikkelen een houding waarin het werken in multidisciplinaire teams de regel en niet de uitzondering is.

Een ander voorbeeld zijn games op het gebied van Human Resources voor bijv. Talentontwikkeling en bestuursvaardigheden. Hierin kunnen we  commerciële opleidingen betrekken, om game designers al in een vroeg stadium over business modellen te laten denken.

Op deze manier leren studenten echt te functioneren in  multidisciplinaire projecten en komen toekomstige beslissers in aanraking met Serious Games Dit kan de acceptatie van Serious Games op den duur vergroten. Om de kwaliteit van deze kennismaking te waarborgen is de input en medewerking van professionele bedrijven van essentieel belang. Denk hierbij aan het geven van expert-consulten vanuit verschillende takken van de industrie. Door actieve menging van het bedrijfsleven met het onderwijs leren we niet alleen studenten op om te functioneren in een multidsiciplinair team, tevens kan het de aansluiting van het onderwijs op de beroepenveld verbeteren en is er direct contact met potentiele nieuwe opdrachtgevers door de opdrachten vanuit het bedrijfsleven.

In het kort, LET’S UNITE, en LET’S DO IT NOW!
Durf jij het aan?!

About The Author
Redactie