Nieuws
Now Reading
[Column] Deadlines — door Ard Bonewald
0

[Column] Deadlines — door Ard Bonewald

by Redactie8 december, 2011

We hebben ze, we gebruiken ze, ze dienen een doel en toch zijn we er geen fan van. Zo krijg ik altijd een deadline van hoofdredacteur Eric om deze column te schrijven. Ik ben daar altijd erg blij mee, want ik ken me zelf… Eric ook. En Eric weet namelijk dat ik mijn eerste deadline in alle waarschijnlijkheid niet haal en dat de kwaliteit van mijn column voor mijn tweede deadline vereist dat er een revisie komt met een derde deadline, die…

Deadlines draaien bij ons om efficiënt samenwerken. Efficiënt is voor sommigen een vies woord. Maar in onze maatschappij draait nu eenmaal veel om efficiëntie. De hoogst mogelijke kwaliteit behalen met gelimiteerde resources. Dat wil toch iedereen? Klinkt logisch, right?

Als ik naar de praktijk kijk zie in echter iets anders en begrijp ik de volgende quote. “Work expands as to fill the time needed for it’s completion” Parkinson’s Law. Geef iemand een uur de tijd en het uur wordt gevuld. Geef iemand een dag en de dag wordt gevuld. Geef een week en de week wordt gevuld. Omdat je het beste resultaat wil bereiken en je onzeker bent over de kwaliteit van je werk.

Maar efficiëntie draait niet om kwaliteit, maar om hoe doelmatig je te werk gaat met de resources die je beschikbaar hebt. We zijn gewoontedieren en wijken daarom niet graag af van onze manier van werken. We weten ook niet hoe, niet totdat iemand ons uitdaagt. Een goede deadline daagt je uit. Een deadline behoort je te dwingen na te denken over je doel en de efficiëntie van je werk en dus je uit te dagen je werkwijze aan te passen.

Wees daarom bij met deadlines die onrealistisch lijken, daar leer je misschien nog iets van.

Ard Bonewald
Studio Director GameHouse

About The Author
Redactie
Redactie