Nieuws
Now Reading
[In development] Lost in time van Tempeest: actieve geschiedenis-game voor iPad
1

[In development] Lost in time van Tempeest: actieve geschiedenis-game voor iPad

by Zuraida Buter7 december, 2011

Tijdreizen is mogelijk. Alles wat je nodig hebt is een iPad en het location based geschiedenisspel Lost in Time. 

De burgemeester van Spakenburg ziet er uit zoals je je een burgemeester voorstelt. Een wat ronde man in een pak met krijtstreep. In zijn rechterhand houdt hij nonchalant een sigaar geklemd. Maar de sigaar lijkt vergeten, burgemeester Melis van de Groep zwaait enthousiast met de iPad in zijn linkerhand. “Het kind is helemaal in mij los gekomen!”, roept hij lachend. Zijn verhitte gelaat vertelt het verhaal van de succesvolle pilot van het location based geschiedenisspel Lost in Time van het Utrechtse bedrijf Tempeest

Rennende burgemeester

Zojuist is de eerste tijdreis publiekelijk getest in de historisch gemeente Spakenburg. Zonder uitzondering zijn de reacties positief, jong en oud participeren actief in het verhaal en de bijbehorende spelletjes. Het is een vreemd gezicht voor iedereen die niet weet wat er gaande is, want af en toe rennen er plukjes mensen door de straten van het historische vissersdorp of turen ze ingespannen op het scherm van de iPad terwijl ze hun evenwicht proberen te bewaren. Zo hobbelt dus ook de burgermeester langs. Enkele Spakenburgers blijven staan en kijken hem geamuseerd na.

Watersnood

Lost in Time brengt op een speelse manier de geschiedenis tot leven. Voor de pilot is gekozen voor Spakenburg, maar meerdere gemeenten zijn inmiddels serieus in gesprek met de makers van de app. “Geschiedenis 2.0 noem ik het wel eens”, zegt regisseur Jonas Klinkenbijl. Zijn films vormen het hart van de beleving. “We kiezen een aantal belangrijke gebeurtenissen uit de geschiedenis van een stad en maken daar een persoonlijk verhaal van.” In de pilot in Spakenburg begint bijvoorbeeld op een bepaalde plek in het dorp een filmpje te spelen waarin de watersnood van 1916 centraal staat. Een jongen vraagt om jouw hulp. Of je samen met hem een balk wilt sjouwen naar een straat waar de bewoners proberen het water buiten te houden.

Lui

Daar begint een game-element. Door de iPad (of smartphone) recht te houden, blijft de balk in balans. Het beeld toont de voeten van de deelnemer en de balk. Voorzichtig stappen de mensen richting de juiste straat. Gaan ze te vlug en houden ze de iPad niet recht, dan volgt een filmpje waarin de balk valt. In dat geval moeten ze weer terug naar het beginpunt om een nieuwe balk te halen. Zo zijn er verschillende spellen bedacht waarin locatie, tijd en handigheid een rol spelen. “Met dit soort locatiegebonden spellen en films motiveren we mensen actief kennis te nemen van de vele verhalen die Nederland rijk is”, aldus Klinkenbijl. “Je kan dit niet lui vanaf de bank spelen.”

Back to the Future

Lost in Time kent een verhaal dat alle losse historische momenten met elkaar verbindt. Een professor heeft uitgevonden hoe je kunt tijdreizen en daar maakt de tiener Thijmen nu misbruik van. Hij reist door de tijd en probeert het verleden te veranderen. Deelnemers aan de game reizen hem achterna, ontrafelen het geheim van Thijmen en de professor en ontdekken zo de lokale geschiedenis. De films zijn prachtig geschoten met acteurs en daarna digitaal bewerkt.

About The Author
Zuraida Buter