Nieuws
Now Reading
[Nieuws] Gamesindustrie in cijfers: de afzetmarkt
0

[Nieuws] Gamesindustrie in cijfers: de afzetmarkt

by Matthijs Dierckx6 december, 2011

In deze post presenteren we een overzicht van de afzetmarkt van de gamesindustrie in Nederland en de Verenigde Staten.

De cijfers voor de grafieken in deze post zijn afkomstig van Newzoo, dat inmiddels in 13 landen data verzamelt over gamers en deze gegevens verkoopt aan bedrijven als Nintendo of Europe, Blizzard, Spil Games en de Microsoft Xbox-divisie in de VS.

Nederlandse afzetmarkt: omvang vs betalers

De gele balken tonen het aantal mensen (x 100.000) dat actief speelt op bijvoorbeeld casual gamessites.
De blauwe balken tonen het percentage van de spelers dat betaalt.
Opvallend is het hoge percentage Nederlandse MMO-gamers dat de portemonnee trekt.

Afzetmarkt in de Verenigde Staten: omvang vs betalers

De gele balken tonen het aantal mensen (x 1.000.000) dat actief speelt op bijvoorbeeld casual gamessites.
De blauwe balken tonen het percentage van de spelers dat betaalt.
Overall zijn Amerikanen veel bereidwilliger te betalen dan Nederlanders en al helemaal voor boxed PC en Mac-games.

Mobile stores in Nederland vs betalers (%) — platform

Geel: percentage mobiele gamers per store (Nederland telt 1,5 miljoen gamers die gebruik maken van mobile stores).
Blauw: percentage betalende mobiele gamers per store. (Nederland telt 600 duizend betalende mobile gamers).
De percentages van de Nederlandse en Amerikaanse mobile gamesmarkt komen sterk overeen.

Mobile stores in Nederland vs betalers (%) — leeftijd

De gele balken tonen de verdeling van alle mobiele gamers naar leeftijdsgroep (% van in totaal 1,5 miljoen mobile gamers).
De blauwe balken tonen de verdeling van alle betalende mobile gamers per leeftijdsgroep (% van in totaal 725 duizend betalende mobile gamers).
81% van de betalende mobile gamer is 35 jaar of jonger, terwijl zij slechts 49% van alle mobile gamers vertegenwoordigen.

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.