Nieuws
Now Reading
[Nieuws] Award-winnaar Van Dongen: “Maak games die jezelf leuk vindt!”
1

[Nieuws] Award-winnaar Van Dongen: “Maak games die jezelf leuk vindt!”

by Matthijs Dierckx28 november, 2011

Joost van Dongen met zijn Dutch Game Award voor Proun (en een t-shirt van Awesomenauts, een voorbode voor de awards van 2012?). Foto: Steven van Kooijk.

Toen ik Joost van Dongen op het podium kort wilde interviewen vlak nadat hij de uil voor Best Original Gamedesign had ontvangen, griste hij de microfoon uit mijn handen. Vervolgens hield de maker van Proun een kort pleidooi — de exacte woorden zijn me ontschoten, maar volgens mij kwam het hier op neer: Proun is een game die Van Dongen maakte, omdat hij geloofde in het concept, omdat hij het leuk vond om juist díe game te maken. Volgens hem gebeurt dat tegenwoordig steeds minder en dat zit de mede-oprichter van Ronimo Games dwars. Hij riep de aanwezige developers op ook vaker games te maken waar ze zelf iets mee hebben.

We hebben Van Dongen gevraagd een column te schrijven over dit onderwerp, dus hopelijk binnenkort op deze plek een uitgebreidere toelichting van de man zelf . Overigens kreeg hij nog dezelfde avond bijval uit volgens Van Dongen zelf onverwachtse hoek: Guerrilla’s Art Director Jan-Bart van Beek onderstreepte bij het in ontvangst nemen van een de Killzone-uilen het pleidooi (zie foto hieronder).

 

About The Author
Matthijs Dierckx
Matthijs Dierckx is componist en sound designer voor roguelite cult-hit Unexplored (2017) en twee nieuwe projecten. Hij is één dag per week verbonden aan de HvA en schrijft geregeld over games voor diverse tijdschriften. Dierckx was co-creator van het rekenspel Sumico (2014) en tot 2015 oprichter en uitgever van Control.