Nieuws
Now Reading
[Event] Wat heeft Tale of Tales met Uncharted te maken?
0

[Event] Wat heeft Tale of Tales met Uncharted te maken?

by Eric Bartelson27 oktober, 2011

Vanmiddag staat tijdens GameCity in Nottingham een onwaarschijnlijke combinatie op het podium om te spreken over gemeenschappelijke opvattingen in gamedesign. Naughty Dog Lead Game Designer Rich Lemarchand en het artistieke indieduo Auriea Harvey and Michaël Samyn van Tale of Tales. Wat is hun connectie?  

Groot was de verrassing toen Naughty Dog’s Rich Lemarchand The Graveyard van het Belgische Tale of Tales noemde als grote inspiratiebron voor een specifiek level in Uncharted 2 Among Thieves. Wat had de grootste en meest actierijke blockbuster game geleerd van één van de meest ingetogen en breekbare games? In hoofdstuk 16 ‘ Where Am I’ geheten, stuurt de speler het hoofdpersonage Nathan Drake door een Nepalees bergdorp en maakt kennis met de plaatselijke bevolking. Het gebruikelijke schieten, vechten en klauteren zijn in die scene uitgeschakeld en in plaats van stompen, schudt hij nu handen en aait hij dieren. Het design team van Naughty Dog had zo zijn twijfels over de plotselinge stijlbreuk, maar Lemarchand hield voet bij stuk. Hij had met The Graveyard ervaren dat een bepaalde speelstijl ‘ruimte voor reflectie geeft’ en wilde dat ook introduceren in Uncharted 2. “Veel spelers hebben niet eens gemerkt dat je de handen kon schudden van dorpsbewoners”, zei hij tijdens zijn keynote op Indiecade. “Omdat ze niet gewend zijn dat die momenten ook aangeboden worden.” Volgens hem zijn in Uncharted 3 nu meer van dit soort momenten ingebouwd.

Uncharted 2: Among Thieves. Het hoofdstuk Where Am I? dat is geïnspireerd door The Graveyard.

Lees verder na de klik
Auriea Harvey and Michaël Samyn reageerden aangenaam verrast toen wij de uitspraken van Lemarchand aan hen voorlegden: “Het is heel zeldzaam dat er een connectie is tussen twee zo uiteenlopende games. Maar als die er dan eenmaal is, zien we pas echt de kracht van games als medium.” Harvey en Samyn vinden de kruisbestuiving verder interessant omdat zij op hun beurt ook geïnspireerd zijn door triple A games: “Er is eigenlijk een soort van lus, want wij zijn juist weer zeer aangetrokken door de enorme virtuele werelden en de levendige figuren die ze bevolken in mainstream games. Wij zetten ons alleen af tegen de rigide concepten van een vastgelegde gameplay.” Volgens het duo is dit een goede stap voorwaarts in het volwassen worden van games: “We zijn er van overtuigd dat games het medium van de toekomst zijn, dat zelfs film zal vervangen. Maar de ontwikkeling ervan wordt nog tegengehouden door onze loyaliteit aan narratieve structuren die ooit dertig jaar geleden zijn bedacht, voor arcadegames.”

 

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.