Nieuws
Now Reading
[Trends] Trend #10 Crowdfunding: Afnemers als investeerders
0

[Trends] Trend #10 Crowdfunding: Afnemers als investeerders

by Eric Bartelson6 september, 2011

In de coverstory van Control #26 bespreken we 11 trends in gamesdevelopment. Dit is nummer 10, lees hier de rest.

“We need your help!” Nederlander Ronald Mannak en zijn Amerikaanse partner Colin Karpfinger kijken recht in de camera en spreken de kijker toe. 25.000 dollar hebben ze nodig om hun droom te verwezenlijken, de productie van een beweginsgevoelige gitaarplectrum dat in de iPhone wordt geklikt. Air Guitar Move heet de game en Mannak en zijn partner schakelen het publiek in om het te financieren.

Op Kickstarter.com, de grootste Amerikaanse website voor crowdfunding, worden de meest uiteenlopende projecten gefinancierd door welwillende bezoekers. Van milieuvriendelijke hangmatten en moderne dansvoorstellingen, tot filmprojecten en ja, ook steeds meer games. De voordelen voor zowel de geldschieter als de bedrijven die op deze manier hun product kunnen financieren zijn legio. Allereerst, het is geen liefdadigheid. De geldschieter krijgt iets terug voor zijn bijdrage. In het geval van Air Move Guitar krijgt iedereen die meer dan 39 dollar inlegt het plectrum en de game toegestuurd. Maak je meer dan 249 dollar over dan krijg je een limited edition aluminium uitvoering van het product. Mannak: “Crowfunding is daarom geen investering, het lijkt meer op pre-orders.”


Dat brengt ons bij een ander groot voordeel van deze vorm van financiering, geldschieters kopen geen aandeel in het bedrijf, dat daardoor in de handen van de eigenaar blijft. Mannak: “Het is een goed alternatief voor het oude model waarin publishers gamesdevelopment financieren en daarmee zeggenschap hebben over het product. Uiteindelijk wil iedereen toch gewoon eigen games maken?” Uit de gefinancierde games op Kickstarter blijkt dat het vooral kleine projecten zijn die het halen. De 25.000 dollar van Mannak en zijn partner zit aan de bovenkant van schaal.

Crowdfunding is een goede manier om een product onder de aandacht te brengen en te testen of er animo voor is. Lukt het om je game gefinancierd te krijgen, dan heb je een verzekerde afname. Mannak is zeker dat crowdfunding een blijvertje is. Zijn Air Guitar Move wist uiteindelijk 30.000 binnen te halen oftewel 127 procent van het benodigde bedrag. De game komt tegen het eind van het jaar beschikbaar, maar ruim daarvoor ligt hij al bij de financiers in de bus. Mannak: “Dit is pas het begin. We hebben nog een hoop ideeën.”

Air Guitar Move haalde ruim 30 duizend dollar op via Kickstarter. In de categorie videogames op Kickstarter.com is het project met de grootste opbrengst gek genoeg géén game. Het is Gameful, een website waar gamedevelopers elkaar kunnen opzoeken om samenwerkingen aan te gaan. 2000 dollar was nodig om het project in gang te zetten, maar liefst 64.965 dollar werd opgehaald. Naast Kickstarter zijn er natuurlijk meerdere crowdfunding sites. Zo zijn 8bitfunding.com en games-plant.com specifiek voor games.

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.